Hvor ble det av solidariteten?

I kommunestyremøtet 6. november gjør Venstre et nytt forsøk på å få Halden kommune til ta i mot mennesker som ønsker å bidra til lokalsamfunnet og som trenger en kommune å bo i. Her kan du lese et innlegg av Per Magnus Finnanger Sandsmark. Det finnes også hos Halden Arbeiderblad, på nett og papir.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Halden har blitt bedt av staten om å ta imot 64 ekstra flyktninger. 64 enkeltskjebner på flukt fra sult, forfølging og henrettelser. 64 enkeltskjebner fra de verste konfliktene i verden. 64 enkeltskjebner som bare trenger et trygt hjem å sove i om natta og naboer de kan bli kjent med. Likevel vil H, Ap, Frp, SV, Sp, KrF og MDG bare gi 12 den muligheten. 52 enkeltskjebner skal fortsatt sitte på et mottak og lure på hva som skal skje neste dag. Bare fordi noen er seg selv nok. Dette

Abid Q. Raja

Foto: Rannveig E. Bergerød Aase

gjør at jeg skammer meg over å være politiker i Halden.

Over 50 millioner mennesker er på flukt i verden i dag. Det er det høyeste antallet siden andre verdenskrig. Daglig ser vi tv-bilder vi kan gråte av fra IS sine horrible handlinger i Syria. I tillegg vet vi at store konflikter i Den sentralafrikanske republikk, Nigeria, Irak, Jemen og Pakistan driver mange på flukt og at vi har sultkatastrofe i Sør-Sudan og ebolaepedemien i Vest-Afrika.

Den norske stat har sagt at i en så prekær situasjon må vi hjelpe til. Et samlet storting har sagt vi skal ta imot flere kvoteflyktninger de kommende årene; for å hjelpe de som virkelig trenger det. Derfor har barne- og inkluderingsminister Solveig Horne (Frp) bedt om at Halden i 2014—2015 skal bosette 64 flyktninger som allerede har fått innvilget lovlig opphold i Norge.

Dette er en logisk følge av at katastrofene i verden har tiltatt de siste årene. Likevel er det sånn i Halden at solidariteten ikke strekker langt nok til at vi skal bidra. Staten har bedt om 64. Derfor foreslo vi i Venstre at Halden skal ta sin del av ansvaret og gi de som virkelig trenger det hjelp. Det fikk bare våre stemmer. Resten av partiene ville bare gi plass til 12 nye flyktninger. Ingen kommuner har gitt samtykke til å bosette flere enn staten har bedt om. Det betyr at 52 mennesker må fortsette å være isolert fra samfunnet, og ikke få muligheten til å bli integrert og oppleve en hverdag. Bare fordi solidariteten er større i ord enn i handling i Halden kommune.

Syriske flyktninger.

Foto: Reuters. NTB Scanpix | NDLA | CC BY-NC-SA 3.0 NO

Vedtaket om å la 52 flyktninger sitte på vent skuffer meg veldig. Det er skuffende at regjeringspartiene H og Frp ikke vil være med på å oppfylle de forpliktelsene regjeringen har inngått internasjonalt. Det er uforståelig at Ap som har kritisert Venstre og KrF for å ta for lite ansvar for flyktningene legger seg under regjeringens mål. Det er for meg enda mindre forståelig at SVs Fridtjof Dahlen og De Grønnes Vibeke Julsrud stemte imot. Begge partier har indignert fra Stortingets talerstol ment at vi skal ta imot flere, men når vi skal bosette noen i egen kommune så sier de nei takk. Hvor ble det av solidariteten? Jeg er stolt av at Venstre alene står opp for flyktningene, men fryktelig lei meg for at vi ikke fikk med oss flere.

Per Magnus Finnanger Sandsmark
Kommunstyrerepresentant (V)

Dette innlegget sto på trykk i Halden Arbeiderblad onsdag 29. oktober.

Les også innlegget på Halden Arbeiderblads nettsider

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**