Hobøl-budsjett 2011: Miljøseier – og skoletap…

Budsjettet for Hobøl 2011 er klart. Det medfører en viktig miljøseier, men dessverre også at det kuttes i Hobøl-skolen nok en gang.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Hobøl Venstre fikk gjennomslag og enstemmig støtte for sitt forslag om halvert byggesaksgebyr for de som vil bygge miljøvennlige passivhus i kommunen. – En viktig seier for miljøet og for Venstre, slår Børt-Erik Vikheim fast. – Vi vil arbeide for å utvide ordningen i neste budsjettrunde til også å omfatte såkalte lavenergihus.

Det var på den annen side bare Hobøl Venstre som ville unngå skolekutt på 1,5 millioner kroner. – Vi kjemper tydeligvis helt alene for et forsvarlig utdanningstilbud i Hobøl, slår Ragnhild Saxebøl fast. Kuttene rammer blant annet støttetiltak til de som trenger litt ekstra hjelp for å få et godt utbytte av skolen. – Dette kan få store konsekvenser for den enkelte eleven, sier Ragnhild Saxebøl.

Hobøl Venstre mener de andre partiene ikke tar alvoret i skolekuttene innover seg. – Vi prøvde å skape en debatt i kommunestyret, men det kom ikke et ord fra noen andre. Det virker som om de satser på å tie om skolekuttene, og håpe at det skal gå forbi uten at noen merker det, fortsetter Saxebøl.

– Det farlige med skolekutt er at de kan gjennomføres uten at det oppstår noen akutt krise. Virkningene av et dårlig skoletilbud kommer først når elevene blir voksne, og kanskje ikke makter å få seg en jobb eller å komme seg gjennom den utdanningen de ønsker. Vi politikere må altså tenke mer langsiktig enn hva ordfører Håvard Jensen og de andre viser med sin stemmegivning i denne saken, påpeker Saxebøl.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**