Uttalelse fra årsmøtet: Forbindelse over Oslofjorden

En fast samferdselsforbindelse over Oslofjorden må oppfylle målene for fremtidens transportløsninger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Dobbeltspor

Foto: ?

Partiet Venstre har som mål at toget skal være det foretrukne alternativet for reiser til og mellom de store byene i hele Skandinavia.

Moss Venstre ønsker av hensyn til miljøet primært en løsning som omfatter både vei og jernbane.
Et alternativ med tog vil gi miljøgevinst, mens en løsning kun med vei kan gi en negativ miljøpåvirkning.

Moss Venstre ønsker sekundært en mer miljøvennlig fergeløsning som kan realiseres senest til neste konsesjonsperiode.

Trondheim+havn

Foto: Åge

Moss Venstre mener videre at fremtidens behov krever en samordnet løsning for havn, vei og bane. Derfor ønsker vi at bystyret ber om å få utredet Hurumalternativet nærmere.

Moss Venstre ønsker sterkt at bystyret fastslår at hovedveien i Moss må legges i tunnel under sentrum så raskt som mulig. Dette er særs viktig og må derfor støttes helhjertet i høringen. En slik løsning vil kunne løse problemene for lokaltrafikken i Moss, fra innfartsveien til havna/Jeløy, i overskuelig framtid.

Det er også særs viktig at bystyret følger opp sitt eget vedtak om å skjerme naturområdene på Jeløy. Bystyret må derfor slå fast at enhver trase med bru, også over Mossesundet som er ødeleggende for kulturlandskapet og kulturminner på Mosseskogen og Jeløy, er uakseptabelt for mossesamfunnet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**