Venstre vil gi Råde-elevene iPad’er

I forbindelse med Formannskapsmøtet førstkommende torsdag skal sak 005/12 ang “Elektroniske hjelpemidler for folkevalgte” opp til behandling. Venstre støtter Rådmannens forslag, men vil at elevene og lærerne ved Råde-skolene også skal få iPad’er.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstre ønsker iPad'er i undervisningen i Råde-skolene

Foto: Apple

– I og med at dette blir "butikk" for kommunen og besparelser viser seg forholdsvis kjapt har vi i Venstre ingen problemer med å gå for Rådmannens forslag angående iPad’er til kommunestyret. Vi sa jo "bruke penger for å spare" i valgkampen, og dette er et typisk slikt tiltak, forteller Råde Venstres representant i Formannskapet Christian Holstad Lilleng.

Rådmannens forslag innebærer innføring av iPad-basert IKT-løsning for Formannskapet, gruppeledere, rådmann og formannskapets sekretær høsten 2012, og løsning for de resterende folkevalgte i kommunestyret – inklusive de fire faste utvalgene – fra 1.januar 2013.

Tilleggsforslag
– Men vi i Venstre ønsker følgende tillegg i forslaget til vedtak, fortsetter Lilleng:
" Rådmannen pålegges å gjøre samme utredning for skolene som han har gjort for kommunestyret. Dette for å se om samme besparelsene kan gjøres innenfor skoleverket. I tillegg skal han i utredningen legge vekt på de pedagogiske muligheter og utfordringer som finnes ved bruk av slike IKT-hjelpemidler. Utredningen skal være klar til neste kommunestyre og eventuell igangsettelse skjer fra 1.januar 2013."

– Begrunnelsen ligger jo i forslaget. I tillegg tror vi dette vi være til stor hjelp i undervisningen og ikke minst et stort steg i retning av en topp moderne Råde-skole. Når vi ser denne videoen (ekstern link), får man jo tårer i øynene, for dette må være til inspirasjon og glede for både elevene og lærerne.

Christian Holstad Lilleng tydelig fornøyd med denne iPad'en.

Christian Holstad Lilleng tydelig fornøyd med denne iPad’en.
Foto: Sissel K Haugen

Bedre tilpasset undervisning
– For skolene blir det ikke bare besparelser i forhold til kopiering, men bøkene blir billigere og ikke minst oppdaterte til enhver tid, IKT-kunnskapen blant elevene blir mye bedre i og med at man får inkludert IKT i alle fag, og man møter de ulike elevenes læringsstiler på en mye bedre måte, avslutter Lilleng.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**