Nettbrett ikke miljøvennligere enn papir for kommunestyret

– Å bruke miljøhensyn som argument for at kommunestyret skal ha nettbrett er en heller tvilsom øvelse, hevder Råde Venstre-leder Christian Holstad Lilleng. – Vi i Venstre går inn for nettbrettene fordi de er pengebesparende for Råde kommune. Det at miljøhensynet skal være et avgjørende argument går vi ikke med, på for det er det ikke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstre ønsker iPad'er i undervisningen i Råde-skolene

Foto: Apple

For det viser seg at det er fullt mulig å sammenlikne co2-utslippene fra nettbrett og papir i følge nettstedet idg.se, og det er ikke godt nytt for miljøargumentet til administrasjonen i Råde kommune. – Apple oppgir selv at en iPad slipper ut 105kg co2 under sin levetid inkludert produksjon, transport og tre års bruk, forklarer Lilleng.

– Stora Enso Nymölla oppgir at hos dem gir ett tonn papir et utslipp på 398kg co2, inkludert hele produksjonsprosessen og transport. Regner vi dette om vil vi få et co2-utslipp på litt i underkant av to gram pr ark, fortsetter Lilleng.

95 gram co2 pr dag
Regner man ut Apples opplysninger og fordeler dem på en normal tre års levetid kommer man frem til at en iPad bidrar med 95 gram co2 pr dag.

– Det vil dermed si at dersom man skal ha en miljøgevinst på å bruke iPad i stedet for papir må vi spare 49 ark pr dag – hver dag inklusive helgene – og så mye papir får vi tross alt ikke selv om mange sitter både i et utvalg og i kommunestyret, smiler Lilleng. – Dermed bilr en miljøgevinst vanskelig å argumentere for, avslutter han alvorlig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**