Lilleng provosert over AP-forslag

Venstres Christian Holstad Lilleng ble mektig provosert av Arbeiderpartiets Kjell Løkkes alternative forslag til oppfølging av budsjettvedtaket i Formannskapet torsdag. — Løkke stilte spørsmålstegn i desember om de borgerlige partienes budsjett ville bli godkjent av Fylkesmannen, og nå kom han med et forslag som ville sendt Råde innunder departementets administrasjon — det provoserer meg, forteller en hoderistende Lilleng.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Christian Holstad Lilleng kraftig provosert over AP-forslag.

Foto: Sissel K Haugen

Rådmannen la torsdag frem virksomhetsledernes oppfølging av budsjettvedtaket og fikk sammen med virksomhetslederne velfortjent skryt av posisjonen. — Vi i posisjonen er fullstendig klar over at dette budsjettet blir beintøft, men vi gikk til valg på å rydde opp i økonomien, fikk tillit fra velgerne gjennom flertall 12.september i fjor og gjør nå den jobben vi ble satt til, forklarer Lilleng. — Skal vi rydde opp i det gamle overforbruket innefor fireårsfristen som er gitt av Fylkesmannen så må det sterk lut til, og da må vi ta noen mindre populære avgjørelser på veien ut av ROBEK-listen.

Provosert
– Jeg må si jeg ble veldig provosert over konsekvensene av Kjell Løkkes (AP) alternative forslag. Intensjonene hans er gode, for ingen vil kutte i virksomhetenes tildelinger, men når jeg spør Rådmannen om dette er lovlig og han svarer at dette ikke er som det skal være blir jeg oppgitt.

Under departementets administrasjon
Lilleng har sjekket videre om hva et slikt vedtak ville gjort med kommunen. — Fra før er vi jo under Fylkesmannens administrasjon fordi vi er på ROBEK-listen. Hadde Løkkes forslag, hvor han ville utsette tilbakebetalingen av tidligere års merforbruk, blitt vedtatt hadde vi ikke klart Fylkesmannens krav. Vi hadde rett og slett blitt sendt videre til kommunaldepartementet og lagt under departementets administrasjon! Etter det jeg har blitt fortalt, så ville da departementet fjernet Rådmannen fra sin stilling og satt inn en av sine egne menn for å rydde opp i kommunens økonomi. Det er direkte flaut om noe slikt skulle skje.

Tøft 2012
Lilleng forteller at han blir mest provosert over hvor lett Løkke tar på dette. — Når han blir konfrontert med konsekvensene av forslaget hans og han bare trekker på skuldrene og svarer at "flere kommuner har vært i denne situasjonen før" som for å fortelle at dette ikke er så farlig blir jeg rett og slett lei meg. Igjen: det er ikke noe moro å måtte kutte i tildelingene, men vi politikere må ta ansvar og dermed blir det et tøft år for kommunen i 2012, avslutter Venstre-lederen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**