Lilleng støtter Terje Breivik og vil ha H/V/Krf-regjering

Politisk nestleder i Østfold Venstre og leder i Råde Venstre Christian Holstad Lilleng vil ha Terje Breivik som nestleder i Venstre og Venstre i regjering med Høyre og Krf. Det hele avgjøres på Venstres landsmøte på Fornebu i helgen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Nestlederkandidat Terje Brevik får støtte av Christian H. Lilleng.

Foto: Kåre Pettersen

– Vi er så heldige å ha to meget gode kandidater til nestledervervet, forteller Lilleng. — Jeg mener Venstres generalsekretær Terje Breivik er den beste for partiet rett og slett fordi han har en variert politisk erfaring, en enorm arbeidskapasitet, et stort sosialt hjerte og en person som kan fylle nestledervervet umiddelbart.

Komplementerer Skei Grande
Lilleng mener Venstre bør velge Terje Breivik blant annet fordi han best vil komplementere leder Trine Skei Grande. – Venstre trenger en nestleder som har tillit i hele organisasjonen og som kan inspirere til ny giv i hele landet. Norsk politikk trenger en tydelig liberal politiker som kan møte næringslivet med troverdighet. Venstre trenger en nestleder som kan bistå i Stortinget fra første dag og som kjenner hele partiet.

H/V/Krf-regjering
I regjeringsspørsmålet er ikke Lilleng like bastant, men mener en H/V/Krf-regjering er å foretrekke. — Frp har gjort et veldig godt inntrykk hjemme i Råde, så de har gjort det verre for meg å lande på et standpunkt, smiler han.

Christian H Lilleng vil ha H/V/Krf-regjering.

Foto: Sissel K Haugen

Lilleng mener at det er forskjellene i Venstres kjernesaker som gjør at det er lite sannsynlig at det blir en regjering med både Frp og Venstre i. — Jeg mener det er en forutsetning for at Venstre skal delta i en regjering er at denne regjerningen må føre en ansvarlig økonomisk politikk, en mer miljøvennlig politikk en dagens regjering og ikke minst en mer human asylpolitikk enn dagens regjering.

Lilleng mener samtidig at hans parti ikke kan forvente at Frp skal fire mye på sin politikk. — Vi kan ikke være så hovmodige at vi mener at Frp må godta kun vår politikk om det skal bli en borgerlig regjerning. Vi må vise Frps velgere så stor respekt at vi sier i fra at det er liten sjanse for felles regjering, men samtidig være så klar for alle velgere at en stemme på Venstre gir en ny regjering, uavhengig om Venstre er med i den eller ikke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**