Lilleng topp-fem på Stortingsvalglisten for Østfold Venstre

Råde Venstres Christian Holstad Lilleng er rangert blant de fem fremste kandidatene for Stortingsvalglisten for Østfold Venstre av partiets nominasjonskomite. Komiteen har valgt ut fem toppkandidater som vil rangeres etter et presentasjonsmøte i Sarpsborg 12. mai.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Christian Holstad Lilleng

Foto: Moss Avis

– Det er en stor ære å bli nominert blant de fem som er aktuelle for førsteplassen for Østfold Venstre, forteller Lilleng. – Nå er det viktig å gjøre en god figur på det åpne politiske møtet på Glenghuset i Sarpsborg lørdag 12. mai hvor vi fem kandidatene som nominasjonskomiteen har innstillt til de fem øverste plassene på Stortingslisten for 2013 skal presentere oss.

Kandidatene til plassene 1 til 5 er (i alfabetisk rekkefølge):
Per Elling Braseth-Ellingsen, Fredrikstad
Britt Fladmark Holta, Eidsberg
Christian Holstad Lilleng, Råde
Martine Helene Lindh Løkke, Sarpsborg
Per Magnus Finnanger Sandsmark, Halden

– Komiteen har satt sammen en topp-fem-gruppe som representerer fylket på en meget god måte både geografisk, aldersmessig, kjønnsmessig og i forhold til bakgrunn, mener Lilleng. – Det blir steintøfft om førsteplassen, for her er det fem meget gode kandidater som alle er kapable til å skaffe Venstres første egne Stortingsrepresentant fra Østfold siden 1920-tallet.

Råde Venstre har faktisk hatt en representant på Stortinget tidligere.
– Andreas A Borge satt på Stortinget for Venstre i 1880-1883, så jeg har en arv å ta vare på, smiler Lilleng.

Skjebnen vil det seg slik at i likhet med Borge er Lilleng også født og oppvokst i Råde og begge har vært formenn i Råde skytterlag. – Ja, det kan kanskje høres litt rart ut at vi har samme bakgrunn, men samtidig ikke så veldig rart siden Venstre faktisk vedtok opprettelsen av Det Frivillige Skyttervesen og at de aller fleste skytterlag er stiftet av nettopp Venstremenn på 1860- og 1870-tallet.

Tema for presentasjonsmøtet er «Norge om fem år — Venstres bidrag til et land i endring». Presentasjonene vil vare maks. 10 minutter, og det vil være mulig å stille spørsmål fra salen.

15 nominerte
Nominasjonskomiteen har bestemt rekkefølgen for plassene 6-15, og de er som følger:
6. Joakim Sveli, Moss
7. Christiane Skahjem, Fredrikstad
8. Simen Saxebøl, Hobøl
9. Sohrab Darisiro, Halden
10. Ingunn Herstad Hensel, Eidsberg
11. Inge Rindedal, Spydeberg
12. Azra Sudic Süslü, Askim
13. Espen Storeheier, Rakkestad
14. Finn-Erik Blakstad, Rygge
15. Berit Smedsrud, Sarpsborg

Nominasjonskomiteen innstiller sin endelige liste, inklusive plassene 1-5, 13.mai. Selve nominasjonsmøtet foregår på Rådhuset i Sarpsborg 9.juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**