Råde Venstre ønsker utredning av kommunesammenslåing i Ytre Østfold

– Det er på tide at vi får fakta på bordet om fordeler og ulemper med en annen kommunestruktur i Ytre Østfold enn det er i dag, mener Råde Venstre-leder Christian Holstad Lilleng. Nå tar han saken opp i Formannskapet i Råde.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Råde Venstre vil at kommunesammenslåingsutredning for Ytre Østfold.

Foto: Østfold Fylkeskommune

– Kommunene Moss, Våler, Rygge, Råde, Fredrikstad, Sarpsborg og Hvaler fungerer i dag som et sammenhengende bo- og arbeidsområde. Det er få steder i Norge så mange daglig krysser flere kommunegrenser enn i Ytre Østfolds to regioner Nedre Glomma og Mossedistriktet, forklarer Lilleng

Næringslivet og organisasjonslivet ser i stadig større grad på Nedre Glomma og Mossedistriktet som en enhetlig region. Fylkeskommunen ser på Nedre Glomma og Mossedistriktet som regioner i stedet for å se kommunene hver for seg, det samme gjelder flere statlige etater og direktorater.
– Dessverre har historien vist at gjensidig positivt samarbeid mellom kommunene i Mossedistriktet og i Nedre Glomma, og da særlig mellom Fredrikstad og Sarpsborg, har vært unntaket heller enn regelen. Dette har gjort seg særlig gjeldende innenfor areal- og samferdselspolitikken, forteller Lilleng

Christian Holstad Lilleng

Foto: Sissel K Haugen

Råde Venstre ønsker derfor en utredning som svarer på følgende spørsmål:
● Hva vil en ny kommunestruktur i Ytre Østfold ha å si for kvaliteten og kostnadene for kommunenes tjenestetilbud?
● Hva vil en ny kommunestruktur i Ytre Østfold ha å si for areal-, samferdsel- og miljøpolitikken i regionen?
● Hva vil en ny kommunestruktur i Ytre Østfold ha å si for lokaldemokratiet i kommunene?
● Hva vil en ny kommunestruktur i Ytre Østfold ha å si for muligheten til politisk gjennomslag på fylkes- og regjeringsnivå?

– Vi vil at Rådmannen bes undersøke mulighetene for en slik utredning laget av eksterne krefter herunder lage en kostnadsoversikt for en slik utredning og at han tar kontakt med de overnevnte kommuner for å undersøke deres interesse i å være med på en slik undersøkelse og for å spørre hvilke ytterligere spørsmål de vil ha med i utredningen. I tillegg ber vi Rådmannen om å søke Kommunaldepartementet om midler til å gjennomføre en slik utredning, avslutter Lilleng.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**