Familiefaren Kaplan utvist. -Gratulerer, Knut Storberget

-Gratulerer, Knut Storberget. Du og din regjering lykkes bedre og bedre i bestrebelsene på å minske avstanden til Fremskrittspartiet i asylpolitikken. Venstres Thor Bjarne Bore tar i sin blogg et kraftig oppgjør med det politiske flertallet i Norge etter arrestasjonen av Kamuran Kaplan. -Gratulerer, regjeringen, med fasthet, rak rygg og kompromissløs evne til i handling å tale menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg rett imot.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Thor Bjarne Bore er godt kjent fra norsk presse og samfunnsliv. Han har blant annet vært redaktør i Romsdals Budstikke, sjefredaktør i Vårt Land og i Stavanger Aftenblad. Bore har mellom annet vært styreleder i Kirkens Nødhjelp og leder av Kirkerådet. Han er representant i bystyret i Stavanger.

Thor Bjarne Bore

Foto: Venstres bystyregruppe i Stavanger

Ironisk gratulerer Bore regjeringen for å tale menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg midt i mot: -Den må ikke komme her og komme her: "Norge kan ikke la nasjonale interesser gå foran hensynet til hva som er best for et enkelt barn". Selvfølgelig kan gamle Noreg, nørst i grendom? Sier FN at landene til enhver tid må la barnekonvensionen og hensynet til barns rettigheter styre de innvandringspolitiske prioriteringer? FN mener så mye rart. Menneskerettigheter, det er den politikk som den rødgrønne regjeringen hver tid praktiserer.

Gratulerer, regjeringen, med en verdig markering av Nansenåret, der dere har bestemt at vi Storberget sier: Norge er blitt tryggere mot uheldig påvirkning av hans humanitære verdier og kunnskap om Nansens humanitære virke, skriver Thor Bjarne Bore i sin blogg. Stavanger Aftenblad har også gjenngitt hele innlegget her >>

Beslutningen om å frarøve tre barn deres far i fem år er i strid med de nylige rettskjennelser. To dommer ved Menneskerettighetsdomstolen (EMD) og Høyesterett tvinger Utlendingsdirektoratet (UDI) til å endre praksis i utvisningssaker hvor barn er involvert.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**