Nominasjonskomiteens innstilling til fylkesvalgliste for 2015

Leder av nominasjonskomiteen, Per A. Thorbjørnsen, oversendte fredag innstillingen til liste for fylkestingsvalget i Rogaland. På førsteplass foreslås Anja Berggård Endresen (Sola) etterfulgt av Svein Abrahamsen (Haugesund) og Kjartan Alexander Lunde (Stavanger).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Nominasjonsmøtet blir lørdag 8. november 2014 kl. 11:30 på Thon Hotel Maritim i Stavanger.

Les også: Innkalling til nominasjonsmøte lørdag 8. november 2014

Kampvotering om førsteplassen på nominasjonsmøtet
Det blir kamp om førsteplassen på lista. Både Kjartan Alexander Lunde og Anja Berggård Endresen ønsker å stå på plassen. Dermed blir det votering på nominasjonsmøtet.

De første syv som er innstillt er:
1. Anja Berggård Endresen, Sola
Dissens: Kjartan Alexander Lunde, Stavanger
2. Svein Abrahamsen, Haugesund
3. Kjartan Alexander Lunde, Stavanger
4. Tove Frantzen, Sandnes
5. Unni Fuglestad, Time
6. Eirik Tangeraas Lygre, Sauda (Unge Venstre)
7. Jan Erik Søndeland, Stavanger
Se resten av lista

Innstillingen er enstemmig med unntak av to plasseringer der et mindretall (Horpestad) har tatt ut dissens. Han ønsker at Lunde og Endresen skal bytte plass (1 og 3).

Nominasjonskomiteen
Nominasjonskomiteen har vært ledet av Per A. Thorbjørnsen (Stavanger) og har ellers bestått av May Britt Vihovde (Haugesund), Einar Berge (Strand), Eli Aspen (Sola), John-Arvid Eik (Lund) og Bjarte Espeland Horpestad (UV). Unni Fuglestad (Time) gikk ut av komiteen da hun ble spilt inn som aktuell prioritert kandidat.
Les mer om nominasjonskomiteen

Anja Berggård Endresen

Foto: Joachim Steinbru

Om flertallets førstekandidat
Anja Berggård Endresen

Anja Berggård Endresen er 40 år og vokste opp i Egersund. Studiene brakte henne til Bergen. Etter ferdig utdannelse ved Universitetet i Bergen, flyttet hun til Stavanger. Her stiftet hun familie og begynte sitt virke som lærer i Stavangerskolen. I 2008 flyttet hun til Sola hvor hun fremdeles er bosatt. Hun er gift og har to barn. Berggård Endresen har flere år bak seg som styremedlem i Rogaland Venstre og innehar nå vervet som politisk nestleder i fylkeslaget. Hun er gruppeleder i Sola Venstre og er også med i formannskap samt kommunestyre i Sola. Berggård Endresen er vara til Stortinget.
Les mer om Anja

Kjartan Alexander Lunde

Foto: Mari Halvorsen

Om mindretallets førstekandidat
Kjartan Alexander Lunde

Kjartan Alexander Lunde er 27 år. Han er sivilingeniør. Kjartan har vært med i styret til Rogaland Venstre i åtte år, og de tre siste årene har han vært leder. Han er vararepresentant til Stortinget og til fylkestinget for Rogaland Venstre. I 2013 så var han valgkampsjef for Iselin Nybø da hun havnet på Stortinget.
Les mer om Kjartan

En solid liste
– Nominasjonsnemda er svært fornøyd med at over halvparten av er listepersonene er kvinner. Vi har en kvinne på topp, vi har tre kvinner på de fem første plassene og 5 kvinner av de 10 fremste prioriterte plassene. Det er fem perioder siden Venstre hadde en kvinne på topp-plass. Komiteen har vært opptatt av å både erfaring, kompetanse og geografi. Listen er et svært godt utgangspunkt for at Venstre skal styrke seg i Rogaland, sier leder av nominasjonskomiteen, Per A. Thorbjørnsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**