Null avgift på det frie ord!

— Norsk mediebransje er i krise. Det er ikke leserne som blir borte, men inntektene. Interessen for kvalitetsjournalistikk er like stor som før, men journalistikken finner nye veier, nye kanaler. Mer en noen gang er det behov for en aktiv og moderne mediepolitikk, skriver Venstres Parissa Hamedan-Nejad i et leserinnlegg denne uka.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Parissa Hamedan-Nejad

Foto: Atoussa

Regjeringen Solberg foreslår lik moms på papiravis og nettavis. Parissa Hamedan-Nejad Fylkessekretær Rogaland Venstre er enig i at disse to kanalene bør bli likestilt, men 8 prosent moms på papiravisene kan bety kroken på døra for mange lokalaviser. Vi i Venstre mener at det ikke finns noen god grunn til å legge avgifter på det frie ord bare fordi det er publisert i en ny kanal som følge av teknologisk utvikling. Vi må ha en mediepolitikk som holder mål også når papiravisene sin rolle i fremtiden kan bli svekket.
Gode og stabile vilkår for kvalitetsjournalistikk er svært viktig for demokratiet. I økonomiske nedgangstider ser man klare tegn på fokuset ligger på kroner og øre framfor forvaltning av rollen kritiker og vaktbikkje. Derfor vil vi i Venstre i høstens budsjettforhandlinger arbeide for at en av pilarene i vårt demokrati, den frie og uavhengige pressen, ikke skal forvitre. I 1969 slo stortinget fast at det frie ord ikke skulle omfattes i merverdiavgiften, dette prinsippet vil vi i Venstre arbeide for å bevare. Ja til Null Moms!

Parissa Hamedan-Nejad
Fylkessekretær Rogaland Venstre