Mye bra for Rogaland i ny avtale om statsbudsjett

Forhandlingene mellom regjeringen og Venstre og Krf om nytt statsbudsjett kom i mål fredag formiddag. Det endelige budsjettet er blitt vesentlig grønnere, den sosiale profilen langt bedre og satsingen på nyskapning og innovasjon tilstrekkelig. Samtidig er det inne flere gode tiltak for Rogaland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Stortingsrepresentant Iselin Nybø

Foto: Mari Halvorsen

Venstre mener budsjettet nå styrker klimaforliket på Stortinget og peker på at miljø- og klimasatsingene øker til 1,9 milliarder kroner. Partiet er fornøyd med at budsjettet legger også opp til en betydelig satsing på kollektivtransport og miljøvennlige transportløsninger.

Det brukes 900 millioner kroner på miljøvennlig samferdsel. Dette inkluderer 325 millioner til kollektivtransport og 500 millioner til jernbane utover regjeringens forslag.

— Dette budsjettet er et miljøbudsjett, og det er jeg stolt av at Venstre har fått gjennomslag for, sier Iselin Nybø til Aftenbladet.

UiS jubler for budsjettforliket
— Dagens budskap er svært gledelig. Vi føler vår stemme er hørt både når det gjelder stipendiater og studieavgift, sier UiS-rektor Marit Boyesen til Aftenbladet.

— Dette budsjettet inneholder en stor satsing på stipendiater og for Venstre har det vært veldig viktig at en del av dette ble forbeholdt de «nye» universitetene. Derfor var også dette en av de viktigste prioriteringene våre i forhandlingen med regjeringen, sier Nybø til Aftenbladet.

Filmstøtte til New Nordic Films
Regjeringen strøk støtten til New Nordic Films (filmfestivalen i Haugesund) i sitt budsjettforslag. Etter at forhandlingene så har Venstre nå fått tilbake i budsjettet. Det er ordførerkandidat i Haugesund May Britt Vihovde (V) svært fornøyd med.

Stortingsrepresentant Iselin Nybø og fylkesleder Kjartan Alexander Lunde er glade for sykkelsatsning.

Foto: Hein Georg F. Haram, RA

Sykkelsatsning i budsjettet
Venstre fikk også gjennomslag for sitt forslag om å gi 75 millioner kroner årlig til ny belønningsordning for sykkelveier. Leder for Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde, håper det kan føre til at bompengepakken på Nord-Jæren kan få dekket en god andel av sykkelstamveien.
— Dette er både et viktig klimatiltak og et godt nærmiljøtiltak. Jeg håper det vil bety at det kan gjennomføres en rekke tiltak for å bedre forholdene for syklister i Rogaland, sier Lunde til RA.

stavanger tinghus

Nytt tinghus i Stavanger
— Venstre har fått inn de 3,5 millionene Domstoladministrasjonen ønsket til en konsekvensutredning av tinghuset i Stavanger. Det lå ikke inne i forslaget til noen av de andre partiene, bortsett fra hos Venstre, og når vi nå har fått det inn i budsjettavtalen er vi veldig godt fornøyd med det. Det er seire som denne som gjør det ekstra kjekt å være politiker, sier Iselin Nybø (V) til RA.

Sorenskriver Helge Bjørnestad er godt fornøyd med at Venstre har fått med penger til konsekvensutredning.

– Min spontane kommentar er: Jippi. Jeg er svært tilfreds med denne nyheten, sier Bjørnestad til Aftenbladet.

Les også: Et grønnere og mer sosialt budsjett

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**