Sosialliberal og borgerlig politikk legger til rette for god sentrumsutvikling

Debattinnlegg på trykk i Haugesunds Avis i dag av Marius W. Rønnevik,
Leder for programkomiteen i Haugesund Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Tor Inge Fredriksen fra Arbeiderpartiet antyder i et innlegg i avisen at det er den politiske posisjonen i Haugesund som styrer sentrumsutviklingen. Sett fra et sosialliberalt og borgerlig ståsted er dette et tankesett som står i sterk kontrast til de grunntanker politikken vår bygger på.

Venstre er nå godt i gang med arbeidet med nytt program for lokalvalget til neste år. I forrige møte ble vår visjon for dette programmet skrevet. Vi tror på et samfunn der det er menneskene i byen som former og utvikler den. Vår politikk tar utgangspunkt i det enkelte mennesket. Det gode liv skapes av frie mennesker som tar egne valg og som får mulighet til å bruke sine evner til beste for seg og byen de bor i.

For oss går det derfor et viktig skille mellom hva man som kommune styrer og hva man legger til rette for. Vi må legge til rette for en fremtidsrettet utvikling i sentrum. I vårt videre programarbeid vil vi for eksempel diskutere mulighetene for å unnta sentrum for eiendomsskatt dersom et kutt i eiendomsskatten blir aktuelt. Vi må også vurdere mulighetene for å liberalisere de generelle kravene som stilles til utbyggere i dag. Vi har tro på å ta i bruk de mulighetene markedet gir oss til å legg til rette for utvikling. Dette står i kontrast til det mer sosialistiske tankesettet som forutsetter at kommunen styrer utviklingen.

Vi vil også sikre at sentrum utvikles, samtidig som vi ivaretar byens identitet. Fredriksen har tidligere uttalt at han vil rive ærverdige Breidablikhøyden. Jørgen Knudsen, som også er ny på listen til Arbeiderpartiet, har uttalt at han vil rive Festiviteten og Edda Kino og bygge et badeland, mens ordførerkandidaten vil se på å åpne for trafikk gjennom Haraldsgata.

Vi vil også gå i mot den utbyggingen av Karmsundgata som det nå legges opp til. Dagens plan vil føre til en hovedvei som deler sentrum og byen vår i to som en mur. Arbeiderpartiet ønsket ikke å se på flere alternativer den gangen planene skulle legges, det var det kun Venstre som ønsket.

Vi tror på sentrum som et urbant regionsenter med gode mulighet for å bo, leve og jobbe og som står vel rustet for a møte fremtidens utfordringer. Da må vi som politikere legge til rette for at menneskene i byen kan forme den til det beste, ta vare på byens identitet og for all del ikke bygge en hovedvei som deler byen i to.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**