Kommunale avgifter – Sola billigst i landet!

Sola er igjen kåret til landets billigste kommune å bo i. Vårt budsjettvedtak om å ikke øke de kommunale utgiftene, sammen med en gjeng fantastisk dyktige og effektive ansatte i VAR-sektoren, gjør at vi klarer å holde prisene lave.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

IVAR besøkte tirsdag formannskapet for å legge frem informasjon om en ny søknad om utvidede lån. For to år siden økte vi lånerammen deres slik at IVAR skulle være i stand til å etablere det utstyr og den utvidelse man hadde behov for. IVAR må demme opp for både økt forbruk og avfall. Venstre stemte for forslaget den gang, og ønsker også at IVAR nå arbeider videre med både søppelhåndteringsanlegg samt nye renseanlegg.

Det vi imidlertid ikke kan støtte er når IVAR søker om en blankofullmakt på ytterligere opptil en milliard kroner. Venstre stemte derfor for å gi IVAR de midlene de hadde dokumentert behov for per idag. Ved at de folkevalgte opptrer ansvarlig, stiller krav til IVAR og tjenestene de leverer, så sikrer vi at også organisasjonen har fokus på å være kostnadseffektive. Det gjenspeiler seg i at vi både sikrer oss gode vann- og renovasjonstjenester, men også at vi holder prisene lave.

Søppel

Foto: Microsoft