Et robust landbruk?

I 2014, FNs internasjonale år for familielandbruk, går regjeringen med sitt forslag til endringer konsesjonspolitikken og oppheving av boplikt kraftig til angrep på landbrukspolitikken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Formannskapet behandlet i sitt siste møte i år regjeringens høringsutspill om konsesjonspolitikken og opphevingen av boplikten.

Venstres gruppeleder pekte i sitt innlegg på at en svakhet med forslaget var at man ikke kjente konsekvensene ved de endringene som er foreslått. Selv landbruksministeren har innrømmet at hun ikke hadde oversikt over hvilke konsekvenser en oppheving av loven hadde.

Berggård Endresen mente at en oppheving av boplikt ville føre til at man kunne støvsuge landbruket for flotte eiendommer. Den foreslåtte endringen er bare god for dem som vil ut av landbruket. Flere gårdsbruk vil bli fritidseiendommer og utenfor pressområdene vil familiegårdene trues.

Prisen på gårdsbruk vil kunne skyte i været, det vil bli vanskeligere for nye jordbrukere å komme inn på markedet og det vil også bli vanskeligere å få overskudd på driften på grunn av de høye kostnadene.

Berggård Endresen avsluttet med å slå fast at neste generasjons gårdbrukere ville få en forverret situasjon sammenliknet med dagens tilstand. Sammen med Arbeiderpartiet stemte hun for en mindretallsanke, fordi mindretallet ønsket at man skulle be om forlenget uttalefrist slik at saken også kunne behandles i kommunestyret.

Losby besøksgård på Losbydagene i slutten av august 2013.

Foto: Lørenskog Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**