Bybanen ikke helt død likevel

Bybane ble ikke nevnt med et ord. Kanskje nettopp derfor greide Venstre å få flertall for en slags omkamp da bystyret i Stavanger behandlet kommuneplanen for perioden fram til 2029.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Stavanger bybane sentrum bybanen

Foto: Odd Furenes/ d’Turbine

– Vi fikk flertall for et forslag om å se på muligheten for en trasé for skinnegående transport fra Stavangre sentrum, du kan godt si Stavanger Øst, ut gjennom de folkerike områdene Tjensvoll og Madla, med en sving opp til Ullandhaug og UiS, der forhåpentligvis også SUS finner sin plass. Videre tenker vi oss en slik løsning videre til Forus, til flyplassen og til Sandnes, sier Per A. Thorbjørnsen til Stavanger Aftenblad

Per A. Thorbjørnsen, sint, stavanger, rogaland, alvorlig

Foto: Jo Straube

Nølende avstemning
For dette forslaget fikk Venstre først støtte fra KrF, SV, Rødt og MDG. Før avstemningen var unnagjort, hadde imidlertid også hele Høyre-gruppen rakt hånden i været, etter en del dulting og blikkveksling seg imellom. Dermed var 40 av bystyrets 67 representanter med på forslaget, som nå følger resten av kommuneplanen ut på høring.

Thorbjørnsen benekter bestemt at det er snakk om noen omkamp for å stikke kjepper i hjulene for det vedtatte bussvei-konseptet.

Bilbasert
– Den omkampen kommer når vi forhåpentligvis en gang kan konvertere bussvei til bybane. Det vi foreslår nå, er et annet konsept. Vi skriver skinnegående, men nevner hverken tog, bybane, metro, eller monorail for den saks skyld. Vårt poeng er at denne korridoren er ekstremt bilbasert i dag, og at den roper på en alternativ transport. Mens bybanen la opp til at det skulle ta 45 minutter fra Stavanger til flyplassen, tenker vi oss en raskere transportform, der det maksimalt tar 10-12 minutter å komme seg fra sentrum til Ullandhaug, sier Thorbjørnsen.

– Hvor mye penger er du villig til å legge inn i dette?

– Det må bli noen kroner til en utredning, men jeg håper jo at både Sandnes, Sola og Fylkeskommunen også vil se seg tjent med å delta. Det som er viktig å få med seg er at den nye regjeringen har åpnet for å gi tilskudd med inntil 50 prosent til prosjekter som dette i storbyene. Men her er både Oslo, Bergen og Trondheim på banen, så her blir det kamp om midlene.

– Regionen hadde et eget bybanekontor i sving i flere år for å utrede en løsning det ikke ble noe av. Hvem skal utrede det du nå snakker om?

– I første omgang ser jeg for meg at vi bestiller en ekstern rapport om mulighetene. Så, hvis vi ønsker å gå videre, må vi være 100 prosent trygge på at det er et forpliktende politisk flertall for å følge saken opp videre. Jeg ser absolutt behovet for å behandle denne saken med en nennsom politisk hånd. Greier vi å få det til, kan det være starten på noe stort. I motsatt fall kan det være slutten på all diskusjon om skinnegående transport i regionen, sier Venstres gruppeleder i bystyret.

Krampe
Cecilie Bjelland (Ap) er ikke i tvil om at det er det siste som er tilfellet.

– Dette er nok en krampetrakning fra Venstre i denne saken. Ser man på bystyrets opptreden under avstemningen i går, var det lett å oppdage at entusiasmen ikke var overstrømmende. Senest i forrige uke var fylkesordfører Janne Johnsen krystallklar da bompengeløsningen ble diskutert i fylket. Det er en løsning som er godkjent, og det er bussvei, sier Bjelland.

– Venstre ser for seg at kommunen skal bestille en ekstern konsulentrapport om denne nye banen?

– Jeg håper virkelig posisjonen besinner seg, og avstår fra å bruke flere millioner på utredningsarbeid, når de samtidig sitter i bystyret og foretar kutt innen både levekår og skole, sier Bjelland.

Vil finne penger
Høyres fraksjonsleder i byutvikling, Kristen Høyer Mathiassen, lytter mer til Thorbjørnsen enn til Bjelland.

– Vi i Høyre har aldri vært i tvil om hva slags langsiktig løsning vi ønsker oss. Når nå dette kom opp, og vi samtidig legger inn muligheter for lokalisering av sykehuset på Ullandhaug, mente vi det var viktig å signalisere støtte ved å hive oss på forslaget fra Venstre.

– Hvor mye penger ønsker dere å bruke på denne utredningen?

– Det må vi ta opp i forbindelse med handlings- og økonomiplanen til høsten. Jeg tror nok at Høyre vil være villig til å finne de midler som er nødvendige. Men dette vil uansett ikke være noe kommunalt prosjekt. det er fylkeskommunen som må ta stilling til dette, sier Høyer Mathiassen.

Fylkesordfører Janne Johnsen stemte for øvrig selv for Venstres forslag mandag, da som bystyrerepresentant for Høyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**