Paradis sør: For høyt, for ruvende!

Saken var oppe i kommunalstyret i slutten av august, Den gikk enstemmig gjennom. Det lover ikke bra for videre behandling. Saken er nå ute på høring. Venstre er i mot at det bygges så høyt her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Paradis sør

Foto: Ivar Heggheim

Rom eiendom sitt forslag for utbygging av Paradis Sør er visjonært, men som mange andre visjoner har den et behov for moderasjon. Planforslaget legger opp til utbygging av klynge med næringsbygg rett ved Strømsbrua. Disse byggene blir massive, for massive. De blir rett og slett for høye, de ruver i terrenget. Sånn planforslaget ser ut nå vil de to høyeste byggene i dette forslaget være høyere enn tverrsnittet av Vålandshaugen. Venstre er for fortetting, også i høyden, men uansett hvilken type bygg det snakkes om må de være tilpasset omgivelsene.

Beboerne i området opplever ikke at de to høyeste byggene slik de er presentert i planforslaget er tilpasset omgivelsene, det gjør ikke Venstre heller. Denne utbyggingen er fortsatt tidlig i planleggingsfasen, forslaget er sendt ut på førstegangshøring. Her mener Venstre at kommunalstyret for byutvikling må de høringsuttalelsene som kommer inn bli tatt på alvor. Det er bekymring vi registrerer at de har stemt for, selv om det er tatt et lite forbehold i et oversendelesesforslag. Utbygginger i Stavanger må skje på en måte som gjør at omgivelsene blir ivaretatt, og ikke rammer bomiljøet til omkringliggende boliger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**