— Vi må huske på hvor viktig idretten faktisk er

— Idretten har mange fordeler, både for store og små. Idretten er inkluderende, idretten både bevarer og forebygger med tanke på folkehelsen, og sist men ikke minst er idretten gøy, sa Venstres Sofie Braut Bache i bystyret mandag kveld.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Venstres Sofie Braut Bache.

Foto: Tone Staven

Les hele innlegget til Sofie Braut Bache (V):

Ordfører,

Stavanger idretten, det er et vidt begrep. Den består av utallige lokale lag fra alle slags forskjellige idrettsgrener. Disse består igjen av idrettsutøvere, medlemmer, supportere, ansatte og ikke minst frivillige. Jeg tror det er veldig få i Stavanger som kan si de ikke på et eller annet tidspunkt har vært involvert med en eller annen form for idrett.

Nå har det seg sånn, at jeg er født og oppvokst på Storhaug, dette gjør det nærmest umulig å snakke om denne planen uten å nevne Brodd. Brodd IL har hatt behov for et nytt klubbhus lenge, det har vært direkte farlig å ta i bruk det nå revne klubbhuset, med bl.a. taksteiner som detter ned og kabler som ligger rundt omkring. Nå skal endelig nytt klubbhus og garderobe bli realisert, og man kan ikke gjøre annet enn å berømme Brodd, som har kjempet dette frem. De har vært tålmodige.

I levekårsundersøkelsen kommer Storhaug dårlig ut, men på tross av dette tror jeg vi er mange som har hatt en fantastisk barndom med et utrolig godt miljø. Jeg tror Brodd har hatt en veldig stor del med dette å gjøre. En gang i tiden så spilte jeg fotball hos Brodd, ikke så veldig bra riktignok, men jeg hadde det såpass gøy at det ikke har blitt fortrengt. Det gjør veldig godt i bydelspatriotismen at dette nå skal bli realisert. Så godt at dersom Brodd har et fotball-lag for 21-år gamle amatører, er det mulig jeg skal melde meg på fotball igjen.

Jeg vil også bruke litt av tiden til å snakke om idrettshallene. I Stavanger har vi 45 klubber, 371 lag og 5369 medlemmer i innendørsidrett. 27 klubber med til sammen 3254 medlemmer mangler treningstid i idrettshaller. Dette er foruroligende tall, som må tas på alvor. Det er nettopp det Venstre og flertallspartiene gjør når vi har prioritert både rehabilitering av allerede eksisterende haller, og nye haller.

Idretten i Stavanger er stor. Det er mange som må ivaretas. Økonomisk sett så er det en utfordring, men vi må huske på hvor viktig idretten faktisk er. Som vi alle vet har idretten mange fordeler, både for store og små. Idretten er inkluderende, idretten både bevarer og forebygger med tanke på folkehelsen, og sist men ikke minst er idretten gøy. Så med dette vil jeg berømme Idrettsavdelingen for en god fagplan, og glede meg til å se forbedringene som kommer i nærmeste fremtid.

Med folkebadet kan vi endelig gi et skikkelig konkurranseannlegg til vannidrettene, og det er noe Venstre vil jobbe for å realisere. Svømming er et viktig ledd i bl.a. rehabilitering, trening, men også en viktig del av gymundervisningen, altfor mange barn lærer seg ikke å svømme. Folkebadet er dessverre lengre unna realisering enn det var for noen år siden. Grunnen til dette er delvis at OPS-modellen ikke har gitt resultater, og delvis på grunn av økonomien. Vi tror fortsatt på IKS selv om det ser mørkt ut akkurat for øyeblikket. Det er et kommunalt ansvar å bygge tilstrekkelig med 25-meters basseng, men det er et regionalt ansvar å bygge 50-meters basseng og stupeannlegg. Vi vet at det er sagt nei så langt fra de andre kommunene. Forhåpentligvis makter idretten selv å skape et bredt regionalt press.

Jeg tror at vi undervurderer inntektene til folkebadet. Gjør vi det på den rette måten kan vi klare oss uten driftstilskudd fra kommunekassene. Kanskje klarer anlegget også kapitaliutgifter. Vi bør ha en bedre oversikt over det finansielle i et
interkommunalt anlegg. Folkebadet står øverst, det er fortsatt en prioritet. Som i så mye annet er det pengene som avgjør, de er der ikke i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**