Uaktuelt å støtte en regjering der Frp er med

Venstres førstekandidat Guri Melby er krystallklar på at det er uaktuelt å støtte en regjering der Fremskrittspartiet er med. – I saker som er viktige for Venstre, for eksempel miljø og innvandring, er Venstre og Fremskrittspartiet ytterpunktene i norsk politikk. Da sier det seg selv at vi ikke kan bidra til at Frp kommer i regjering, sier hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Fram til nå har valgkampen stått mellom Jens og Jensen, og disse to skal møtes i 13 dueller før valget. Melby peker på Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiets felles interesse av å ha hverandre som motstandere. — Jens vet godt at han sitter tryggest med et stort Frp. Da blir det ingen borgerlig regjering, samtidig blir aldri Siv Jensen statsminister. Til det er hun leder av et parti som dyrker alenegang, og som ikke kan kalles borgerlig.

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

– Borgerlig politikk er langsiktighet, ansvarlighet og moderasjon i økonomisk politikk. Det er anstendighet overfor alle enkeltmennesker, og kamp mot generalisering og fordommer, og det er ansvarlighet i miljøpolitikken, sier hun.

– Venstre går til valg på en ny regjering bestående av Venstre, Høyre og Kristelig Folkeparti. En slik regjering, med et sterkt Venstre, vil stå for satsing på skolen, en ansvarlig miljøpolitikk, og vil være i stand til å gjennomføre viktige velferdsreformer.

Lars Sponheim

Foto: Caroline Roka

Venstres leder Lars Sponheim er også klar på at det ikke er aktuelt å støtte en regjering der Frp er med. – Jeg vil felle Siv og Erna, har han uttalt til Dagbladet, og på Venstres pressekonferanse før sommerferien gjentok han samme budskap.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**