Kommunen bør få ansvar for kollektivtrafikken

I dagens formannskapsmøte fremmet AP, SP, SV og Venstre et forslag om at Trondheim kommune får tilbakeført ansvaret for drift av kollektivtrafikken. – Erfaringene har vist at etter at kommunene fikk overført ansvaret snudde den langvarige trenden med færre kollektivreisende, sier Jon Gunnes (bildet).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Jon Gunnes

Kollektivtransport har tradisjonelt vært en fylkeskommunal oppgave, men i perioden 2004-2008 hadde man et transportforsøk i Trondheim hvor kommunen fikk økt ansvar for blant annet kollektivtransport og fylkesveier. Formålet med forsøket var først og fremst å få til en mer samordnet transport- og arealpolitikk, noe man på flere punkter har lyktes med. På bakgrunn av evalueringsrapporten som fremlagt for formannskapet i dag fremmet derfor AP, SP, SV og Venstre følgende forslag:

1. Våre mål for en styrket og samordnet kollektivtrafikk vil best nås dersom Trondheim kommune får tilbakeført ansvaret for drift av kollektivtrafikken. Erfaringene viste at etter at kommunene fikk overført ansvaret snudde den langvarige trenden med færre kollektivreisende.

2. Evalueringen av transportforsøket viser at det var et for lite handlingsrom til å få store effekter ut av forsøket. Det er viktig at en ny organisering av transportsektoren får tilført den bredden av virkemidler og ressurser som trengs for å få en mest mulig effektiv og samordnet transport.

3. Evalueringen viser tydelig viktigheten av å kombinere økt satsing på kollektivtrafikk med restriktive tiltak, slik det er gjort i Trondheim kommunes nye Miljøpakke for transport.

4. Formannskapet mener at en form for interkommunalt ansvar for kollektivtrafikken bør vurderes. Det er en stor styrke å kunne se transport, kollektivtrafikk, arealbruk og parkeringspolitikk samlet i en felles bo- og arbeidsregion. Samarbeidsutvalget for Trondheimsregionen har mange forutsetninger for å kunne gjøre dette på en god måte. Slike modeller brukes med stort hell i Europa, og bør kunne utredes nærmere for tilpasning til norske forhold.

5. Uavhengig av organisering må sentrale myndigheter styrke innsatsen for kollektivtrafikken i de store byene. Dette er avgjørende for å nå målene i klimameldingen. Storbyene har helt andre utfordringer mht kollektivtransport enn landet for øvrig, og dette må gjenspeiles i innsats og virkemiddelbruk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**