Trondheim – en by å trives i!

Adresseavisen og Selskabet for Trondhjems Bys Vel arrangerte folkemøte og politikerne ble utfordret med disse spørsmålene: Trondheim – en by uten visjoner? Hvor skal vi bo, jobbe og trives? Hvordan skal Trondheim se ut om 30 år? Hvordan skal vi utvikle havneområdet? Her følger Venstres deltaker i panelet, Jon Gunnes, sine svar på spørsmålene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Kommunalråd Jon Gunnes la vekt på at vi må legge til rette for fortetting i Trondheim for å skjerme markagrensa.

De fleste trives i byen vår i dag. Om 30 år må vi sørge for at byen har fortsatt stor trivselsfaktor. Oppvekstvilkårene skal være god og man skal ha det trygt og godt når man blir gammel. Omsorgen for de eldste og svakeste er ikke god nok i dag og dette er et velferdstilbud som må bli bedre de neste 30 år.

Innbyggerne må ha frihet til å velge. Det gjelder hvor man vil bo, hvordan man vil bo og ikke minst vil innbyggerne ha en forventning om at velferdstilbudet blir godt. Men forventningene til levestandard må ikke bli så høyt at vi i Trondheim ikke tar hensyn til miljø og pengebruk på offentlig tjenester. Boligfortetting og miljøvennlig transport er løsningen! Noe mindre boareal og mer kollektiv transport må vi tåle. Men det er ikke slik at alle må tenke og handle likt.

Noen mennesker trenger mer hjelp og annerledes hjelp enn folk flest. Det skal de få. Samfunnet skal ikke være så firkantet at mange mislykkes på skolen, faller utenfor i arbeidslivet eller må kjempe mot systemene for å få sine rettigheter. Derfor har Venstre slagordet: Mer til de som trenger det mest.

Brattøra og Nyhavna med boliger, næring og kultur på tidligere havneområder vil i de nærmeste årene gi helt nye muligheter for byen. Alle innbyggere må sikres god tilgjengelighet til fjorden.
Trondheim er i vekst, og det skal legges til rette for fortetting og nye bydeler i mange deler av byen. Det er plass til mange nye boliger i Trondheim uten å måtte bryte markagrensa eller bygge mange nye høyhus. Nye boligstrøk må først og fremst etableres på tidligere nærings- og industriområder.

Ta vare på sentrums kvaliteter

Trondheim

Foto: Jørn Adde © Trondheim kommune

Fortetting skal skje på en måte som ivaretar byens historiske og grønne kvaliteter. Trondheim skal videreutvikle sin egenart som en intim by med et levende sentrum omkranset av grønt omland. Nye bygg skal være tilpasset omgivelsene og sentrum skal være universelt utformet og tilgjengelig for alle. Løsninger som gjør det mulig for mennesker med nedsatt funksjonsevne å ta seg fram eller benytte seg av byens tilbud, gjør også hverdagen enklere for alle andre. Boliger må tilfredsstille gjeldende støykrav og sikres lett tilgang til stille uteområder.

Venstre vil:
– gå mot bygging av mange høyhus.
– fortsette oppgraderingen av gater, plasser og torg.
– lage flere gågater.
– bygge flere boliger i sentrum.
– legge til rette for nyskapende arkitektur som tar hensyn til byens historiske dimensjoner og øvrige kvaliteter.
– langt flere trær i byen for mer grønt og ikke minst redusere lokal forurensning

En renere by
Det er alt for mye søppel som flyter omkring. Dette er ødleggende for trivselen i byen. Alle må skjerpe seg og avgift på engangsembalasje må innføres for å finansiere oppryddingen.

Næringsliv

Det er markedet som vil bestemme utviklingen innenfor arbeidsmarkedet i Trondheim. Venstre er helt sikker på at teknologibyen Trondheim kan se fremtiden lyst i møte. De lyse hoder må få forske og produsere for det internasjonale markedet. Da må vi ønske alle studenter hjertelig velkommen. Vi har plass til 50.000 studenter i Trondheim om 30 år.

Næringsmiddelindustrien må få blomstre. Bryggeriet, slakteriet og meieriet er store arbeidsplasser i dag. Det er naturlig at disse fortsetter å vokse i Trondheim. Da blir de konkurransedyktig. Her får de kvalifisert arbeidskraft og markedet er rett utenfor produksjonslokalene. Men den viktigste forutsetningen for at disse skal ha en fremtid i Trondheim er tilgangen til vann med høy kvalitet. Vi må verne om Jonsvannet som drikkevann. Her kan vi ikke ta noen risker!

Studentbyen

Realfagsbygget NTNU

Foto: Jørn Adde © Trondheim kommune

Studentboliger må bygges ut i stort omfang. Lerkendal, Tempe og Sorgenfriområdet er flotte alternativ. Kort vei til høyskole og universitet og ikke minst bynært.
Hyblifiseringen på Bakklandet får en konkurrent og igjen kan dette området bli et alternativ for barnefamilier og eldre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**