Miljøpakke for framtida

I kveld vedtas miljøpakken for transport i Trondheim, som er et bredt forlik mellom Venstre, KrF og de rødgrønne partiene. – Det viktigste for oss er at vi nå får vedtatt en helhetlig transportpakke som vil bidra til å redusere klimautslippene i Trondheim, sier Venstres kommunalråd Jon Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Jon Gunnes

Foto: Rune Kongsro

Arbeidet med Miløjpakken gjennomføres i et nært samarbeid mellom Statens vegvesen, Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune.
– Miljøpakken er framtidsretta samtidig som den vil føre til konkrete klimakutt, og det er viktig at kommunene nå tar grep for å bidra til å få ned de totale klimautslippene i verden, sier Gunnes.

Samferdselssatsning for 5 mrd.
Miljøpakkens trinn 1 omfatter tiltak for om lag 5 mrd. kr i en 15-årsperiode. De viktigste tiltakene når det gjelder vei er utbygging av E6 sør, Sluppen Bru og Forsøkslia, men det mest spennende med miljøpakken er at 50% av pengene skal brukes på miljøtiltak som utbedring av kollektivtilbudet og utbedring av gang- og sykkelveinettet i kommunen. – Skal vi redusere utslippene i Trondheim, må vi få bedre alternativer til bilen flere steder. Derfor har det vært viktig for oss å prioritere et bedre og mer miljøvennlig kollektivtilbud og sykkeltiltak, og bare i 2010 skal vi bruke 165 mill. på slike tiltak, sier Gunnes.

Elgeseter gate som miljøgate

Buss

I tillegg er han svært fornøyd med at vi har fått med en opprusting av Elgesetergate i forliket. – Elgeseter gate er i dag en av byens mest forurensede områder, med stor trafikkbelastning som fører til støv- og støyforurensning. Vi ønsker derfor å få bilene i en tunnel under bakkenivå, mens kollektivtrafikken og de myke trafikantene skal få plass på gatenivå, sier Gunnes.

Du kan lese mer om dette forslaget på adressa.no.

Effekten av bomringen må overvåkes

Det punktet i forliket Venstre er mest kritisk til, er hvordan brukerfinansieringa skal foregå. – Vi har hele tiden ønsket oss en bomring som sikrer at utgiftene blir mest mulig rettferdig spredt på innbyggerne i byen, samtidig som en bomring med rushtidseffekt kunne hatt en trafikkregulerende virkning. Nå får vi noen få bompunkter noen steder i byen, noe som gjør at enkelte deler av byen må ta en større del av regninga, samtidig som vi kan få noen uheldige effekter med at folk forsøker å unngå bompunktene. Dette er derfor et punkt i avtalen vi vil følge nøye opp, og i videre forhandlinger må vi se om om vi trenger endringer i dette, sier Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**