Hvor er samfunnsansvaret?

– Vi skryter av egen giverglede til u-land, samtidig som vi med åpne øyne selger våpen til land som bryter menneskerettighetene og gjør investeringer i selskaper som utnytte lokalbefolkningen i u-land. Vi ser på oss selv som klimaforkjempere samtidig som vi gjør tilnærmet null for å endre egne klimautslipp. Hva må til for at vi skal ta ansvar? skriver styremedlem Ina Roll Spinnangr i et innlegg i Adresseavisen lørdag. Hele innlegget kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Samfunnsansvar

Foto: www.colourbox.no

Det selvgode land
Norske lider av en splittet personlighet.

Den britiske u-hjelpseksperten Mark Curtis har fremlagt en rapport om norsk utenrikspolitikk; "Doublethink", som ble omtalt i Dagbladet onsdag 6.januar i år. Norge får slakt. Det fremkommer at vi investerer store summer i selskaper som gjør overgrep mot fattige, skader miljøet og bryter menneskerettighetene i en rekke land. Bare 28 av hele 7500 selskaper er ekskludert som investeringsobjekter for det norske pensjonsfondet. Vi fører en oljepolitikk som skaper allianser med diktatorer og har et våpensalg som er blitt størst i verden i forhold til folketallet.

Vi ser ut til å synes det er helt greit å vite at våpen og ammunisjon som produseres i Norge selges videre for å bli brukt til okkupasjon og undertrykkelse. Det vil koste minimalt å få merket norskproduserte våpen og ammunisjon, men at dette må komme som et krav fra norske myndigheter. Dessverre ser det ut til at Jens Stoltenberg, Kristin Halvorsen og Liv Signe Narvarsete er handlingsrammet når det kommer til disse utfordringene.

Klima, miljø, vindmøller

Foto: Microsoft

På miljøsiden er vi ikke stort bedre. I en rapport utarbeidet av det internasjonale konsulentbyrået Roland Berger på oppdrag av World Wildlife Fund vises en verdensomspennende rangering av landenes salg innen fornybar energi og energieffektivisering. Blant de landene som er inkludert kommer de 27 EU-landene og Brasil, India, Kina og Russland. Danmark, Brasil og Tyskland på toppen av listen, mens Norge kommer helt sist.

Vi spiller en dobbelrolle. De norske politikerne kritiserer Israels okkupasjon av palestinske områder, samtidig som de tillater at pensjonsfondet investerer i 31 selskaper som bidrar til å styrke den israelske okkupasjonen. Curtis foreslår at vi innfører mer kontroll og strengere regler for våpensalg, finansielle investeringer og at norske selskaper som bryter reglene for etisk handel kan stilles for retten i Norge. Er det ingen nordmenn som ser dette?

Vi har høyere BNP pr innbygger enn nesten noe annet land i verden. Likevel går økonomisk profitt over etikk og samfunnsansvar i flere samfunnspolitiske spørsmål. Spørsmålet er om det er samfunnsøkonomisk lønnsomt på sikt å drive på den måten. Blir Norge upåvirket av kriger som blir ført med våre våpen i Irak, Afghanistan eller i de palestinske områdene? Av miljøskadelige kjemikalier og CO2-utslipp som blir sluppet ut i andre land? Eller konsekvensen av at mennesker i u-land blir holdt nede av store internasjonale selskaper som vi støtter?

Kanskje er det på tide å åpne øynene. Ta ansvar og gjøre noe.

Ina Roll Spinnangr
Styremedlem Venstre