Nei takk til kollektivmidler fra Høyre?

– Vil ikke Høyre ha belønningsmidler til kollektivtrafikken fra staten? er Venstres gruppeleder Jon Gunnes’ reaksjon på Yngve Brox (Høyre) sitt utspill i Adressa i dag om at Høyre stemte feil når de stemte for å stenge en vei på Ilevollen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Jon Gunnes er gruppeleder for Venstre i Trondheim.

Foto: Rune Kongsro

Venstre og KrF reagere kraftig på Yngve Brox sin populistiske erkjennelse av "feilstemming" i Bystyret i forbindelse med at en vei er blitt stengt som en del av åpningen av Nordre Avlastningsvei. – Trondheim har inngått en 4-årig avtale med staten om belønningsmidler for å kunne følge opp Stortingets forventninger om lokale bidrag til reduksjon av klimagassutslipp og lokal forurensning. Det var Bondevik 2 —regjeringen som innførte belønningsmidler for de byene som karer å begrense biltrafikken til fordel for kollektivtrafikken. Et samlet Storting (unntatt FrP) har vært med å stemme for denne ordningen og for klimaavtalen. Er det slik at Høyre også har stemt feil på Stortinget? spør Jon Gunnes (V) og Espen Agøy Hegge (Krf).

En fremtidsretta miljø- og bypolitikk

Buss

Foto: NN

– Venstre og KrF mener at flere tiltak er nødvendig for at Nordre Avlastningsvei skal bli det miljøanlegget som er forventet. Biltrafikken skal ledes utenfor sentrum av byen slik at bilene kan få en enklere gjennomkjøring fra Ila til Lade og vise versa. De som må ha bil til Midtbyen skal selvfølgelig fortsatt ha en mulighet til dette, men hvor store veisystemer trenger vi til dette formål? Bedre fremkommelighet, hyppigere avgang og billigere billetter for buss og trikk er fremtidens miljø- og bypolitikk. Litt av alt dette oppnår vi ved å legge om kjøremønsteret i Ila og vi må følge opp med mer omlegging i Midtbyen utover høsten og til neste år, sier de to gruppelederne.

Færre biler og mer folk

– Venstre og KrF er alltid villig til å diskutere tiltakene som skal gjennomføres, men ledesnoren vår er: Vi trenger ikke flere biler i Trondheim sentrum, men mer folk! Det skal være trivelig å handle, oppleve, jobbe og myldre i Trondheim sentrum. Dette oppnår vi ikke ved å ha flere biler i byen. Større bilfrie soner, flere sykkelgater, egne busstraseer og ikke minst færre farlige trafikkforhold for gående er oppskriften som Venstre og KrF følger. Vi trodde faktisk Høyre var enig i denne målsetting, men har vi misforstått? avslutter Gunnes og Agøy Hegge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**