Kameraderiregjeringen slår til igjen!

Det vi har sett gjennom flere år er en ukultur med misbruk av skattebetalerens penger, kameraderi og korrupsjonslignende tilstander fra de rødgrønne. Dette er uakseptabelt og må få konsekvenser, sier Snorre Vikdal (politisk nestleder i Trondheim Venstre) i sitt innlegg til Adresseavisen 02.04.12.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Utenriksminister Jonas Gahr Støre fra AP ga seks millioner kroner til en stiftelse styrt av millardærvennen Felix Tschudi. Saken ble hastebehandlet i departementet på en søndag, med positivt svar etter kun fire dager. Støre ser heller ingen problemer med sin habilitet, noe som er svært oppsiktsvekkende.

Audun Lysbakken ble valgt som ny leder av SV på tross av måneder med stadig nye
avsløringer av brudd på økonomi- og utlysningsregler, tilbakeholdelse av relevante e-poster og SMSer, brudd på journalførings- og habilitetsregler. Lysbakken ga totalt 13,5 millioner kr til stiftelsen Reform som ledes av en nær venn, uten å melde seg inhabil. Han ga også høsten 2011, uten utlysning og med fraråding fra sitt embedsverk, penger til Jenteforsvaret, som var et rent underbruk av SVs egen ungdomsorganisasjon SU. Dette skjedde samtidig som han var en av tre lederkandidater i SV, og svekket nok ikke støtten fra SU.

Lysbakken ga også sammen med Tora Aasland, statsrådskollega fra SV, 1 million kr til oppstarten av Kvinneuniversitetet Norden. Dette ble ledet av SVs første leder og innflytelsesrik partikollega Berit Ås. Pengene ble ikke utlyst, og verken Aasland eller Lysbakken meldte seg inhabile.

Statsminister Jens Stoltenberg fikk til sin 50 årsdag i 2009 en båt til 380 000 kr betalt av AP og LO. Etterpå betalte AP skattefordelen på 350 000 kr. Båtgaven må kalles en uvanlig generøs gave. AP fikk i 2010 over 75 millioner kroner i partistøtte og det utgjorde 79 % av inntektene. Dette betyr at skattebetalerne betalte over 500 000 kr av båtgaven, noe som absolutt ikke er intensjonen med partistøtten. For LO og deres fagforbund var dette snakk om småpenger. I 2011 ga de over 25 millioner kroner til de rødgrønne i valgkampen, i etterkant får de store fordeler hos regjeringen, senest sett ved TV2-salget.

Det vi har sett gjennom flere år er en ukultur med misbruk av skattebetalerens penger, kameraderi og korrupsjonslignende tilstander fra de rødgrønne. Dette er uakseptabelt og må få konsekvenser.

Snorre Vikdal
Politisk nestleder Trondheim Venstre

Kilder:

Riksrett Lysbakken:

Departementsråd til Lysbakken får ny toppjobb i BLD: http://www.nettavisen.no/m/?articleId=3351892

PST Janne Kristiansen ny statsjobb med samme lønn: http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/01/19/kristiansen-far-sluttpakke

Støre: http://www.dagbladet.no/2012/04/01/nyheter/innenriks/store-millionene/ud/politikk/20934465/

Flere eksempler:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**