Venstre i mot piggdekkavgift

Sammen med et flertall i bystyret gikk Venstre i går i mot rådmannens forslag om å gjeninnføre piggdekkavgift i Trondheim. Vi må heller se på andre tiltak som kan gjøre det mer attraktivt å kjøre piggfritt, mener Venstres gruppeleder og stortingskandidat i Sør-Trøndelag, Jon Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Jon Gunnes begrunner partiets holdning med at det er feil å gjeninnføre piggdekkavgiften på nåværende tidspunkt. “Bystyret ga et løfte om å fjerne avgiften da vi oppnådde 80% piggfrie dekk i 2010. Etter at den ble fjernet, har vi i løpet av to år opplevd en svak nedgang i bruken av piggfrie dekk. Men nedgangen er ikke stor nok til at det rettferdiggjør å gå tilbake på løftet fra 2010”, mener Gunnes.

Jon Gunnes

Foto: Cathrine Dillner Hagen

Han vil heller se på andre tiltak for å gjøre det mer attraktivt å kjøre piggfritt. “For eksempel kan vi utvide dekkrefusjonsordningen, og vi må fortsette satsningen på informasjonsarbeid ut til folk. Det skal lønne seg å kjøre piggfritt, men vi skal også vite at det finnes bilister som MÅ kjøre med piggdekk”, mener han.

Gruppelederen gjør dessuten oppmerksom på at piggdekkavgiften aldri har vært uproblematisk. Den er tung å administrere, og det er kostbart å skulle kontrollere hvem som faktisk betaler. “Skal den bli lønnsom, må vi la være å kontrollere. Da er de i praksis de “snille” som betaler, mens de “slemme” går fri. Det er ikke uproblematisk”, sier Jon Gunnes.

“Hvis nedgangen i andelen piggfrie dekk fortsetter over tid til tross for mottiltak, må vi vurdere andre måter å avgiftsbelegge piggdekk på. Men på nåværende tidspunkt bør det være uaktuelt å gjeninnføre piggdekkavgiften”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**