Venstre foreslår netthøringer og en digital forslagskasse

Venstre har foreslått at kommunen skal ta i bruk en digital forslagskasse og netthøringer. Forslaget vil behandles i neste bystyremøte og har allerede fått bred støtte i Finans og næringskomiteen der forslaget ble fremmet av Ina Roll Spinnangr (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

digital

Foto: foto

En digital forslagskasse en forslagskasse som er på internett der byens borgere kan sende inn egne forslag til forbedringer i det kommunale tjenestetilbudet. Man vil også kunne se andres forslag, behandlingsprosessen og resultatet når forslaget er behandlet.
Netthøringer er en høring på internett, som både kan være åpen eller lukket for noen utvalgte grupper.

Hensikten med å ta i bruk en digital forslagskasse er å øke innovasjonstakten i kommunen, og betyr at både eksterne brukere av de offentlige tjenestetilbudene og de som utfører oppgavene (ansatte) kan komme med forslag til forbedringer. Digitale forslagskasser er brukt av flere private selskaper allerede. Se også her.
DIFI sin rapport om bruk av sosiale medier i forvaltningen kommer med et eksempel om en postmann som jobbet i en dansk bank, viser hvordan praktiske erfaringer fra ulike deler av virksomhetene kan gi gevinster: Postmannen foreslo å skifte ut bankens brevpapir med et noe lettere brevpapir. Endringen førte til at de fleste brevene gikk ned en portoklasse, og banken sparte flere millioner kroner i året. En slik forslagskasse kan bidra til økt innovasjon og fornying av tjenestetilbudet fra kommunen.

Ina Roll Spinnangr

Foto: Cathrine Dillner Hagen

Å ta i bruk netthøringer kan øke befolkningens politiske engasjement og gi et bedre beslutningsgrunnlag fordi man involverer flere og får belyst en sak fra flere sider. Dette har vært prøvd i den statlige forvaltningen allerede og i flere departement (for eksempel før behandlingen av datalagringsdirektivet og stortingsmelingen “Barn på flukt”). Ved å bruke netthøringer kan man gjøre lokal politikk mer tilgjengelig for “folk flest” og man kan kan spre kunnskap om lokale saker som er til behandling.

Disse tiltakene vil være viktige bidrag for å skape økt politisk engasjement, stimulere til økt innovasjon forhåpentligvis lavere kostnader og bedre kommunale tjenester. Videre støtter det opp under byens omdømme som “Teknologiby”, kommunens omdømme som “e-kommune” og kan bidra å skape en økt følelse av inkludering og åpenhet i kommunen.

Innstillingen har fått bred støtte i komiteen (Finans og Næring) og lyder som følger:

“Bystyret ber rådmannen utrede hvordan kommunen i økt grad kan ta i bruk netthøringer, digital forslagskasse og brukerinnovasjon i kommunens arbeid, for å bedre kommunikasjonen mellom kommunen og innbyggerne.”

Saken skal behandles i kommende bystyremøte.

Her kan du laste ned Difis rapport: Link til PDF

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**