Budsjettdebatt i Trondheim

Venstre har levert felles budsjettforslag med Høyre og Pensjonistpartiet for 2013. Her kan du lese Jon Gunnes og Ina Roll Spinnangr sine budsjett-taler om Trondheim Venstres prioriteringer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Budsjettforslagene for Trondheim kommune kan du se her

Venstres budsjettale ved gruppeleder og kommunalråd Jon Gunnes:

Det er nå gått over ett år siden valget. Et mindre Bystyre, nye medlemmer av Bystyret, ny modell med større vektlegging på komitearbeid er gjennomført. Ellers alt ved det gamle. Dette er ikke en kritikk av bystyret, men en ros.

Jeg har hevdet og vil fortsatt hevde at Trondheim Bystyre er landets viktigste politisk arena nord for Dovre. Det er til dels gode debatter og viktige saker som behandles. Dette er ikke sjølsagt og krever at vi holder ved like debattene og til dels uenighetene. Ikke for å være uenig, men for å gi klart uttrykk når vi er uenig og ikke minst ha respekt for at vi er uenig. Vi er flinke! Samtidig bør man innenfor enkelt saker med langsiktig perspektiv søke forlik for at utfordringene i det hele tatt skal bli løst. Miljøpakken og dets mål er et slikt eksempel og Venstre har også tatt til orde for et forlik for å få nok penger til vedlikehold på kommunale veier og bygninger. Jeg ser at flertallet har foreslått øremerking av økning i eiendomsavgiften til dette formål. Men å la seddelpressa gå er ikke ansvarlig og bærekraftig økonomi på lang sikt.

Begreper som kunnskapssamfunn og kunnskapsøkonomi illustrerer den dominerende betydningen kunnskaper og utdanning har for verdiskaping i samfunnet. Tre fjerdedeler av Norges nasjonalformue er den menneskelige kapital. Jeg tror jammen meg at for Trondheim er denne prosentandelen ennå høyere. Det er opplagt at kompetanse og læring alltid har vært viktig for et individs, en virksomhets eller en bys evne til utvikling. Venstre er derfor svært opptatt av å få læringsarenaene best mulig i stand til å utdanne elever som skal skape verdier slik at skatter og avgifter kan opprettholde og videreutvikle velferdssamfunnet. Med ennå bedre lærere og flere lærere, skal Trondheimsskolen være landets beste. Da må vi prioritere flere lærere og etter og videreutdanning av lærere først. Det er fint med leksehjelp, frukt og grønt og kulturskoletime, men det er ikke det som er viktigst for Trondheimsskolen. Egne krav til kompetanse for de som skal bekle rektorstillingene må til – altså en rektorutdanning og gjerne en mentorordning. Godt kvalifiserte rådgivere. For å få bukt med frafallet i videregående må elevene kunne velge riktig retning for videre skolegang allerede i ungdomsskolen.

For oss i Venstre holder det ikke å være på gjennomsnittet. Trondheimsskolen skal være best.
Mye er bra i Trondheim, men de 41 unge psykisk utviklingshemmede som venter på egen bolig og har ventet opptil 6 år, synes ikke dette er bra nok. De 39 bostedsløse som bor på hotell i jula i stedet for en kommunal bolig som de har ventet på i flere år, synes ikke dette er bra nok.

Ina Roll Spinnangr sin tale:

Ordfører
Føst vil jeg takke Høyre og Pensjonistpartiet for et godt samarbeid— også i år!

Waage fra Arbeiderpartiet brukte store deler av sin tale på å skryte av hvor mye de har gitt til idretten. Det er kjempeflott og her fortjener dere skryt. For oss har det likevel vært aller viktigst å prioritere de gruppene i kommunen vår som trenger fellesskapets hjelp aller mest. Her nytter det ikke med velferdstiltak som er jevnt smurt utover, her må det satses målrettet. La meg ta noen eksempler:

Vi vet at det fremdeles er barn og unge med nedsatt funksjonsevne som ikke får et individuelt dagtilbud i Trondheim. Dette er mennesker som har blitt nedprioritert år etter år med sentrum-venstre i maktposisjon. Dette er en gruppe vi vil prioritere og vi bruker derfor 2 mill for at denne gruppen skal få et individuelt tilpasset tilbud. Det skulle bare mangle.

Vi vet at det fremdeles er alt for mange unge med en rusavhengighet og at det er en alt for lang ventetid på rusbehandling. Det er behov for å også ta i bruk alle gode krefter i dette arbeidet. Vi vil derfor bruke 1 million for at flere med rusproblemer skal få et tilbud. Rusavhengige blir heller ikke denne gangen nevnt med et ord i deres budsjett.

Vi vet at det er lange ventelister for å få komme til en psykolog og at behovet for psykiske tjenester til studenter vokser. Flere sliter med depresjoner som i verste fall kan bli alvorlig om man ikke får hjelp tidlig nok. Alle partier skrev i 2011 under på at Studentsamskipnaden skulle bli styrket, og vi har holdt oss til avtalen. Derfor går en halv million til dette formålet.

Vi vet at vold i familier er en av de største utfordringene til politiet i Trondheim, og at krisesenteret har for liten kapasitet til å hjelpe ofrene i en nødsituasjon. For oss er det uaktuelt å kutte 400.000 kr til krisesenteret vårt.

Vi vet også at det er alt for mange barn i kommunen vår som er spesielt utsatt og som har levd med omsorgssvikt. Vi ser at antall akuttplasseringer øker og at barnevernet må styrkes. Ordføreren har tidligere sagt at vi skal bli "best i Norge på fosterhjemsrekruttering". Dette, kjære ordfører, klarer dere ikke uten at dere avsetter nok midler til å rekruttere flere fosterforeldre. Der vi øker med en million, har Sentrum-venstre-alliansen valgt å kuttemmed 0,3 mill til dette formålet.

Det jeg prøver å si, kjære ordfører, det er at dere gjør ikke nok. Vi klarer ikke å gjøre stort med disse utfordringene hvis vi ikke målretter tiltakene. Det er mange fine tiltak i budsjettet deres, men det mangler noen klare prioriteringer. Det er bemerkelsesverdig at flere fra Arbeiderpartiet påpeker at dere følger de kravene som er til barnevernet når det samtidig er så mange barn som ikke får god nok oppfølging. Vi blir ikke best i Norge på å gjøre akkurat det vi er pålagt å gjøre for de svakeste. Det er ikke nok.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**