Venstre vil ha andre tiltak enn piggdekkavgift

Venstre i Trondheim ønsker ingen gjeninnføring av piggdekkavgiften med det første, men kommunalråd Jon Gunnes tror det er vanskelig å gå utenom avgiftsøkninger dersom byen skal nå målene for reduksjon av CO2.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Hvorfor er Venstre imot piggdekkavgift?

Venstre vil ha en piggdekkfri bilpark i Trondheim, men har samtidig respekt for de som føler at det er nødvendig med piggdekk pga trafikksikkerheten. Det er helt klart at svevestøvet er for høyt enkelte plasser i Trondheim. Innherredsveien blir nå delvis lagt i tunnel og vi håper på en klar bedring. Det samme tiltaket vil Venstre ha i Elgeseter gate.

Fra 2014 skal vi innføre nye bompunkter i håp om større reduksjon av biltrafikken. Da øker innkrevingen fra 260 mill. kroner til 490 mill.kroner pr. år. Dette er en avgift bilistene må betale hvis vi skal få gjennomført Miljøpakkens innhold og mål. Hvis vi i tillegg skal innføre piggdekkavgift så vil utgiftene til enkelte bilister bli så høye at det ikke blir forstått. Jeg tror de fleste har en grense på hvor mye avgift det er rimelig at politikerne krever. Går det utover den grensen, oppfattes det som urimelig. Går det langt over, er det en urett.. Venstre i Trondheim har kjempet hardt for å få til et mer rettferdig innkrevingssystem og vil la løsningen som kommer i 2014 “sette” seg før vi tar nye lansering og nye avgifter.

Trondheim Venstre ønsker piggdekkene et annet liv enn på veiene, men tror ikke piggdekkavgift er veien å gå.

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Piggdekkgebyret som vi hadde noen år ble krevd inn på en kostbar måte og kontrollen var det så som så med. Ingen innkreving bør overstige mer enn 5 % av beløpet som blir krevd inn.

Hvordan skal vi få bilistene til å kjøre piggfritt? Det hjelper med pisk og høye avgifter og gebyrer, men hjelper det med gulrot? Jeg mener momsfritak på piggfrie dekk har vært et godt nasjonalt tiltak. Lokalt bør vi videreføre rabatt når man bytter fra pigg til piggfritt (1200 kroner i dag) og til og med øke denne. Svevestøvet er enkelte ganger så helsefarlig at strakstiltak må settes inn. En stengning på slike dager eller en halvering av trafikken etter mønster fra Bergen kan være et tiltak. Andre nødvendige tiltak er å innføre null kjøring av tungtrafikk med gods og mindre piggdekkbruk for bussene. Kvaliteten på steinen som brukes i asfalten må også vurderes og stimulering til mer el-bilbruk når bil “må” brukes.

Venstre og miljøkameratene (alle parti utenom FrP) jobber for en nedgang fra 57% bilbruk til 50% bilbruk av det totale transportbehovet i Trondheim innen 2020. Vi er milevis fra målet og jeg tror ærlig talt vi må inn med store avgiftsøkninger for bilistene, billigere buss og strengere parkeringspolitikk. Politisk er dette sprengstoff!

Jon Gunnes
Kommunalråd for Venstre