Tunnelløsning nødvendig for Elgeseter

Vi reduserer ikke bilismen på sikt utelukkende med restriktive tiltak. Først og fremst må vi gjøre det attraktivt å bo i byen, mener Venstre. Derfor er en tunnelløsning i Elgeseter gate nødvendig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Tunnelløsning nødvendig for Elgeseter

Da Knut Selberg og Andreas Beitnes la sine skisseforslag til tunnelløsninger for Elgeseter gate fram for en del av byens politikere, ble tanken om å få deler av biltrafikken under bakken presentert som et kinderegg: En tunnel vil bedre bomiljøet i gata, den vil bedre forholdene for kollektivtrafikken på gateplan, og samtidig heve den totale kapasiteten for bil inn til byen. Det er særlig dette siste punktet som gjør ideen uspiselig for De Grønne. I et leserbrev 5. juni hevder Jan B. Vindheim og Harald A. Nissen at en tunnelløsning i Elgeseter gate vil forverre bosituasjonen i stedet for å forbedre den, fordi trafikken vil økes og fordi situasjonen i Høyskoleparken er uavklart. I stedet går De Grønne inn for at Elgeseter gate skal legge til rette for redusert bilisme blant annet ved å bevare tre bygårdene som befinner seg innenfor 34-metersgrensa.

Venstre er selvsagt enige med De Grønne i at redusert bilisme er et mål for byutviklinga i Trondheim. Men det største problemet i dag er at folk ikke bor i byen og dermed gjør seg avhengig av bil. Den beste måten å redusere bilismen på er at folk bor i byen. Da må vi først og fremst legge til rette for at folk ønsker å bo der. Byens befolkning øker raskt, og det er dessverre fremdeles slik at de fleste ønsker å bosette seg i områder som gjør det naturlig å bruke mye bil. Kombinert med stadig flere arbeidsplasser i sentrum og nye kunnskapsinstitusjoner på Elgeseter, mener vi det er nærliggende å tro at biltrafikk vil prege Elgeseter gate i stor grad også i framtida. Det er ikke nærliggende å tro, som De Grønne synes å gjøre, at man på sikt kan redusere bilismen i hovedinnfartsåren fra sør utelukkende gjennom restriktive tiltak. Vi kan nok redusere bilismen, og da særlig jobbreisene, gjennom tiltak som får flere til å reise kollektivt. Men i det lange løp er det måten vi driver byutvikling på som kan bidra til varige reduksjoner i bilbruken. Da trenger vi langt flere beboere i byen enn vi har i dag.

Jon Gunnes

Foto: Cathrine Dillner Hagen

Skissene De Grønne og Venstre m.fl ble presentert for oppgav flere alternativer for hvordan en tunnelløsning kan se ut. Presentasjonen gir ikke grunnlag for å konkludere med at Høyskoleparken blir skadelidende. Derimot er det grunn til å tro at vi kan få store deler av biltrafikken under jorda, og det vil gjøre Elgeseter gate langt mer attraktiv å bo i. Derfor mener vi en slik løsning er nødvendig for området.

Jon Gunnes
Kommunalråd for Venstre

Trykt i Adresseavisen 8. juni 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**