Kjersti (16) er ny leder i Trondheim Unge Venstre

Kjersti Løfors (16) ble onsdag kveld valgt som ny leder i Trondheim Unge Venstre. Hun vil jobbe for et grønnere og mer internasjonalt Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Kjersti Løfors, leder av Trondheim Unge Venstre fra 2014

Foto: Privat

Den nyvalgte lederen går siste året på Rosenborg skole. Med seg får hun Elias Thrane Tindstad som nestleder.

– Jeg gleder meg til å ta fatt på denne oppgaven og bygge lokallaget frem mot lokalvalget i 2015. Mitt mål er at vi skal vokse, bli flere og mer synlige, sier Løfors..

EU og miljø er viktig
Løfors trekker frem EU og miljøspørsmål som hennes viktigste hjertesaker. Hun savner debatt om den felles fremtiden for Europa.

– Jeg mener at det er rart at Norge er så internasjonalt orientert, uten at vi er medlem av den viktigste og mest vellykkede internasjonale organisasjonen i verden. Vi er en del av Europa og derfor bør vi også ha en stemmerett i Europa.

– Miljøutfordringer er det største globale problemet vi har i dag. Det rammer hardest de som har minst. Jeg mener Norge med vår kunnskap og ressurser, må handle og stå foran som et godt forbilde. Vi i Unge Venstre vil kjempe for mindre oljeutvinning, mer kollektivsatsing, og enklere klimavennlige løsninger for folk flest.

Sier nei til sirkuselefanter i Trondheim
På årsmøtet vedtok Trondheim Unge Venstre en krass uttalelse mot bruk av elefanter i sirkus. Løfors mener det er feil at dyr lider for vår underholdning:

– Dyr skal ikke lide for vår underholdning. Både Mattilsynet, Veterinærforeningen og Rådet for Dyreetikk anbefaler at det ikke skal være tillatt med elefanter i sirkus, på samme måte som det ikke er tillatt med andre ville dyr. Trondheim kommune bør derfor gå foran og benytte seg av retten til å nekte utleie av plass til sirkus med elefanter.

Styret i sin helhet:

Leder: