Venstre med flytog fra Melhus til Værnes

I Venstres alternative statsbudsjett som legges fram på mandag setter partiet av 240 millioner kr blant annet til å starte planleggingen av dobbeltspor fra Melhus til Værnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Jon Gunnes

Foto: Tove Eivindsen

– Vi vet at Trønderbanen har et potensiale på 5 millioner reisende i året, men at de i dag kun har rundt 1 million. At regjeringen nå har forlenget Trønderbanen til Melhus er svært positivt, og mye bedre enn hva de rødgrønne noen gang klarte, sier Venstres kommunalråd Jon Gunnes. Han mener imidlertid at målsetting bør være mye høyere.

– Med dobbeltspor fra Melhus til Værnes vil vi kunne få langt flere avganger og vesentlig kortere reisetid. Samtidig vil Trondheim endelig få et skikkelig flytogtilbud, sier han.

– Sammen med Venstres forslag om å doble belønningsmidlene (170 millioner ekstra til Trondheim) vil vi kunne gi Trondheimsregionen et robust og framtidsrettet kollektivtilbud. For Venstre vil dette stå helt sentralt i forhandlingene med regjeringen om neste års statsbudsjett, avslutter Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**