Ønsker kommunal støtte til ladepunkter

Venstres bystyrerepresentanter Jon Gunnes og Trond Åm spør i bystyret 20. november om ordføreren vil ta initiativ til at kommunen gir økonomisk støtte for å få flere ladepunkt for elbiler.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Jon Gunnes, Stotingskandidat for Venstre i Sør-Trøndelag

Foto: Venstre

Adresseavisen kunne 11. og 12. november avsløre at et større borettslag i Trondheim ikke har
mulighet til å tilby lading av elbiler for sine beboere. Samtidig har Trondheim kommune vedtatt en målsetting om 300 offentlige ladepunkt. De 85 offentlige ladepunktene vi har i dag er betalt av Transnova.

– Selv om det er etablert forholdsvis mange hurtigladere i Trondheim, i hovedsak betalt av strømleverandørene, er det fremdeles slik at Trondheim har en vei å gå for å nå målet om antall ladepunkt, som er helt avgjørende for at vi skal kunne stimulere til flere elbilbrukere, sier Jon Gunnes.

Trond Åm

Foto: Marius Nyheim

Trondheim har fremdeles en lav andel elbiler i forhold til Oslo og omegn, og har brukt forholdsvis lite penger på ladestruktur i kommunen. Oslo kommune på sin side har innført en rekke tiltak for å øke andelen elbiler de seinere åra. Blant annet gir kommunen støtte på 60 prosent eller opptil 10 000 kroner til boligselskap for å opprette ladepunkt. En slik ordning ville utvilsomt kunne stimulere til flere ladepunkt i Trondheim i for eksempel større borettslag, og på den måten bidra til flere elbilbrukere i byen. – Jeg tror dette vil være et svært godt tiltak for å få flere til å velge miljøvennlig, sier Trond Åm. Han håper nå på positivt svar fra ordføreren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**