Arbeidskriminalitet- i norsk marked

Uavhengig av dagens arbeidsinnvandring og før fri flyt av tjenester på tvers av våre landegrenser, har det i ” alle år” vært et marked for ureglementert og svart arbeid innen flere bransjer. Etterspørrere og tilbydere har møttes i et marked som begge parter har bidradd til å skape. I disse dager ser vi stadig oftere at uønskede og ulovlige tilstander i arbeidslivet avdekkes. Vi ser regelrett arbeidskriminalitet, og vi må spørre oss hva det er ved vår samfunnsutvikling som tillater at dette brer om seg; hvordan bekjemper vi dette før det har ødelagt uopprettelig både for enkeltpersoner, seriøse bedrifter, fagområder og hele bransjer? Dette vet vi:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Håndverker

– Velferdssamfunnet taper på svart arbeid. De fleste undersøkelser konkluderer med at det dreier seg om titalls milliarder kroner som undras beskatning i året. I Sverige er det beregnet at ca 5 prosent av BNP (66 milliarder svenske kroner i 2005) går bort i svart arbeid. Med samme kalkulasjon for norske forhold ville vi runde 100 milliarder som undras skatt.

– Fagforeninger landet rundt melder om arbeidsinnvandrere som opplever i sin arbeidssituasjon dårlig lønn, ubetalt overtid, uverdige arbeids- og boforhold

– Skatteetaten melder om at seriøse aktører sliter i en usunn priskonkurranse hvor useriøse tar over deler av / hele bransjer, med underentreprenører og stråfirma i mange ledd, fiktiv fakturering og falske identiteter.

– Arbeidstilsynet har 2013 hatt15.964 tilsyn, 5165 av disse direkte rettet mot sosial dumping. 154 av alle tilsynene førte til anmeldelser, men ingen ble domfelt.

– Politiet gir i flere sammenheng uttrykk for at de famler i blinde når det kommer til arbeidskriminalitet. – Vi henger stadig etter de kriminelle, som finner nye måter å kjøre slalåm rundt regelverket for ikke å bli tatt, sier leder av et øko-team i et midt- norsk politidistrikt. Samtidig uttrykker talsmenn for Arbeidstilsynet at de blir mer og mer avhengig av å ha med politiet på tilsyn.

Det føres tilsyn og kontroll og ulovligheter avdekkes. Det virker likevel som om vi som samfunn er på etterskudd i forhold til arbeidskriminalitet. Dette er destruktivt på alle måter. Det er etablert et marked i landet vårt for kjøp av varer og tjenester til priser som alle og enhver må forstå ikke er basert på og i samsvar med rimelighet, anstendighet, regel – og avtaleverk. Hvorfor slipper bestillere ” med svin på skogen” unna med det? Her snakker vi (det vet vi alle) om utstrakt bruk av svart vedlikehold av hus og hytte, om små og store private bedrifter og om offentlig eiede bedrifter innen alle forvaltningsnivå samt kommuner, fylkeskommuner og stat som sådan – alle er vi bestillere- og alle ” prisbevisste ” til dels utover all rimelighet. Med andre ord, noen — og ikke bare leverandører – beriker seg på bekostning av andre.

For egen regning vil jeg peke på at det bør være mulig å:

– samarbeide tettere mellom kontrollinstansene, herunder dele informasjon i langt større grad enn jeg mener å forstå det gjøres nå. Det innebærer den vanskelige drøfting av taushetskrav instansene imellom, kan og bør disse revurderes?

– etablere overtydelige kjøreregler vedr dette feltet innen all offentlig virksomhet og sørge for at brudd på og neglisjering av retningslinjene får konsekvenser

– vurdere å gjøre vedlikehold på egen bopel fradragsberettiget, dvs gi skattefradrag for hvitt arbeid. Målrettede tiltak mot oppussingsmarkedet løser ikke alt, men vil være et bidrag

– øke innsatsen for å straffe alle typer arbeidskriminalitet, herunder også det å bestille svart arbeid

– gjøre det ytterligere enkelt å kjøpe tjenester hvitt — og gi god informasjon om dette og andre forhold som kan bidra til at ulovligheter velges bort