Sammenheng, ikke motsetning

I Hovedutvalg for teknisk sektor ( Hots) har jeg stilt meg uforstående til hvordan politiet kan gjøre så ( tilsynelatende) lite for å slå ned på åpenlyst narkosalg i sentrum. Politiet vil i vårt hovedutvalgsmøte den 4. nov orientere oss om hvordan de ser situasjonen og hva de gjør.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Slik jeg ser det, skal håndhevelse av lov og orden gå hånd i hånd med i dette tilfelle forebyggende arbeid og hjelpetiltak for narkomane.

Heroin, rus, sprøyte, narkotika

I Oslo har Uteseksjonen siden 2004 gjennomført daglige tellinger av personer som oppholder seg i de åpne rusmiljøene i sentrum. Sommerens telling viser at antallet personer i det åpne rusmiljøet er halvert sammenlignet med sommeren 2010. Siden slutten av juli 2011 har politiet hatt en fast enhet som har bortvist narkomane fra sentrum, primært ved rus, kjøp og salg, samtidig som hjelpetilbudene til narkomane er styrket.

Sosialbyråd i Oslo, Øystein Eriksen Søreide (H) sier det slik;
– Det viktige er at vi ser totaltallet går nedover. Det er gode nyheter. Vi gjør jo dette for at byen skal være trygg for alle, og fordi det er viktig å begrense nyrekruttering, sier Søreide.

Siden jeg ikke med sikkerhet vet hvordan vårt politi jobber, ser jeg fram til at vi skal bli orientert om det. Slik situasjonen i sentrum oppleves nå av handlende, ansatte og forretningsdrivere, er det både utrygghet, oppgitthet og sinne over at åpenlys kriminalitet ikke slås ned på, med de konsekvenser det får for den enkelte, storsamfunnet og bymiljøet.

Avslutningsvis: Dette er utdrag av en av de henvendelser jeg har fått etter at jeg tok opp spørsmålet.

…..” Jeg var nettopp innom den lille motebutikken Christina, som har vært der i mange år, og som nå har ny driver, ei kjempebra voksen dame. Hun fortalte at det rett før jeg kom, og midt på dagen i dag, ble det åpenlyst solgt narko kloss oppi hennes vindu og dør. Hun var oppbragt, og det er det grunn til. Dette er ulovlig, det ødelegger unge, det ødelegger familier, og det skader byen, dens omdømme og muligheter til å drive næring, og inntekter til fellesskapet….

……Da er kjøpesentrene tryggere, og det er konkurransevridende. Byens gater er offentlig grunn, og felleskapets uteareal, Skien, må være en god møteplass . Vi trenger politi eller vektere og vi trenger hjelp nå.” …..

Dette er ingen ny problemstilling i vår by. Vi har latt det få utvikle seg, og vi må innrømme at det er grunn til å se nøye både på hvordan storsamfunnet og Skien følger opp sitt ansvar, samt etterspørre politiets innsats innenfor deres ansvarsområde.

Signy Gjærum

Nestleder i HOTS