Privat barnehageutbygging ønskes

Kommunestyret ble idag enige om å tilrettelegge for privat utbygging på vår neste store barnehageutbygging på Stangnes. Venstre støttet innstillingen, som ble vedtatt mot stemmene fra Rødt og SV.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

barnehagebarn

Foto: www.rodekors.no

Med mangel på barnehageplasser prøver kommunen nå ut andre løsningsmodeller for å lykkes med de neste store investeringsprosjektene. Man vil altså forsøke å tilrettelegge for privat utbygging og drift av barnehagen som er planlagt på Stangnes. Venstre er positiv til samarbeid mellom det offentlige og private, og tror dette kan være en god modell for å få til flere og mange nok barnehageplasser i Harstad.

Venstres representant Maria Serafia Fjellstad var imidlertid indignert når hun i de samme sakspapirene fant fra Rådmannen en setning som sa at de kommunale familiebarnehagene skal avvikles. Hun tillot seg å kommentere dette, og minne Rådmannen på at dette IKKE var politisk vedtatt – men tvert imot utsatt grunnet for dårlig saksbehandling. Ulike foreldre og ulike barn gir et samtidig behov for mangfoldighet i barnehagesektoren. Familiebarnehagene bidrar til nettopp det. Venstre er opptatt av at det skal være et mangfoldig tilbud, og er innstilt på å fortsatt jobbe for det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**