Areal og samferdsel

Venstre ønsker en politikk som tar hensyn til behovet for nærings, by- og bygdeutvikling, samtidig som den tar vare på våre natur- og miljøverdier. Les utdrag fra Larvik Venstre sitt program for 2011-2015 om “Areal og samferdsel”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Korn i solnedgang på Holm gård i Hurum. Landbruk.

Foto: Finn Dale Iversen

Venstre vil utvikle planer for alle deler av kommunen der egne kvaliteter for byer og steder fremheves fremfor å forflates i en felles profil. Gode næringsarealer er viktig for utviklingen av kommunen (se kapittelet næring for flere detaljer).

I byområdene skal det legges vekt på urbanisering og gis rom for høy arealutnyttelse og alternativ og moderne arkitektur. Boligområder bør i størst mulig utstrekning utvikles i privat regi. Jo større områder som ses i sammenheng, jo bedre. Verneplaner og estetiske planer skal innarbeides i kommunedelplanene. Venstre vil verne om de svært verdifulle landbruksområdene og forhindre nedbygging av dyrkbar mark. Allmenn tilgjengelighet skal sikres i strandsonen. Venstre vil være svært restriktiv til nye byggetiltak.

Tospors jernbane gjennom hele Vestfold er sentralt for en effektiv og god kollektivsatsing. Larvik Venstre vil arbeide for en raskest mulig utbygging av jernbanen. Vassdragene skal særskilt ivaretas ved infrastrukturtiltak som veibygging og trasevalg ved framføring av elektrisitet i luftspenn.

Flaskehalsene på fv. 303, som utgjør øst-vest-gjennomfarten i Larvik, samt støy- og miljøproblemene fv. 303 utgjør på Torstrand, må løses ved en tunnel fra Munken til Øya. Gloppebrua med begge rundkjøringer må få betydelig høyere trafikk-kapasitet eller avlastningsveier med ny bro over Lågen. Avbøtende tiltak må iverksettes inntil permanent løsning er på plass. Oppgradert veiløsning og gang/sykkelvei for Nansetgata må følges opp.

Det må lages en egen bydelsplan for Torstrand som tar opp problemer rundt infrastruktur og motsetningene mellom næring og bokvalitet. Venstre vil utvikle dette området til et attraktivt praktområde der dagens kvaliteter fremheves og foredles.

Larvik Venstre vil:
videreutvikle Indre havn til et åpent og levende miljø.
arbeide aktivt for at Larvik skal oppfylle den nasjonale målsettinga om halvering av takten i nedbyggingen av matjord innen 2015.
etterleve Fjordbyvisjonen om et sterkt sentrum.
planlegge tilstrekkelig nye næringsarealer.
planlegge nye boligområder med fokus på langsiktige klimahensyn, kollektivtransport og bokvalitet.
styrke kollektivtransporten.
sikre tilpasset, helhetlig og langsiktig kvalitet på arkitekturen i kommunen.
binde sammen øvre og nedre by med en permanent gangforbindelse.
arbeide for å få Torstrand-tunnel inn i Nasjonal Transportplan.
utvikle en egen bydelsplan for Torstrand.
jobbe for at fylkeskommunen etablerer en ringbussforbindelse med hyppige avganger for å knytte sentrumsnære bydeler sammen; fra Sentrum via Vestbyen over Torstrand via Øya til Nordbyen og sentrum.
arbeide for at staten prioriterer bygging av Eidangertunnelen så raskt som mulig.

Les hele Larvik Venstre sitt program

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**