Sande Venstre fjerner eiendomsskatten i sitt alternative budsjett

I sitt alternative budsjett fjerner Sande Venstre eiendomsskatten. Innsparing gjøres gjennom reduserte investeringer, effektiviseringer og kutt. Budsjettforslaget er oversendt gruppeledere i de andre partiene i kommunestyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Sande kommune har i mange år manglet langsiktig økonomisk styring. Varsellampene har blinket stadig sterkere de siste årene. Signalene har dessverre ikke blitt tatt på alvor av flertallet i kommunestyret.

Utslaget av den manglende langsiktige økonomiske styringen er rådmannens forslag om å innføre eiendomsskatt. Eiendomsskatt er en usosial skatt som ikke tar hensyn til den enkelte skattebetalers økonomiske situasjon men kun tar hensyn til boligens verdi. Eiendomsskatten går ikke over skatteseddelen og man får dermed ikke fratrekk for utgifter slik man ellers kan gjøre.

Venstre har i sitt alternative budsjett fjernet eiendomsskatten. Venstres alternative forslag til budsjett finner inndekning ved å utsette dyre investeringer, samarbeide med private aktører om bygging av barnehager, kutt i administrative kostnader og redusere kostnader og øke inntektene som følge av samarbeid med lag og foreninger og kommunens eget selskap, Sande Produkter.

Videre vil Sande Venstre at Sande kommune utreder andre inntektsmuligheter enn eiendomsskatt. Venstre ønsker at kommunen skal bygge opp en inntektskilde på lik linje med e-verket kommunen en gang eide og solgte. Det bør derfor legges til rette for utnyttelse av grønn teknologi i kommunen.

Les Sande Venstres alternative budsjett

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**