Dørum begeistret norsk-iranere og andre demokratiforkjempere!

Lørdag ble det arrangert nok en demonstrasjon til støtte for frihet og demokrati i Iran. Denne gangen var det et privat initiativ fra norsk-iranske studenter og flere hundre hadde funnet veien til Oslo sentrum sammen med blant annet Odd-Einar Dørum og Anne Solsvik fra Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Odd-Einar Dørum var hovedappellant på markeringen utenfor Stortinget og sjelden har han vært så sterk og klar i sin tale som han var denne lørdagen. Gjennom refleksjoner tilbake til Nelson Mandela i Sør-Afrika, opprøret på den himmelske freds plass i Kina og borgerkrigen i det tidligere Jugoslavia dro han opp de store linjene om kampen for frihet og demokrati.

Han kunne også fortelle at alle vi som var tilstede mest sannsynelig ble fotografert av iransk etteretningstjeneste, men vi skulle ikke være redde og vi skulle stolt vise våre ansikter slik at det kunne rapporteres tilbake til Vokterrådet i Teheran at kampen for frihet og demokrati har mange og sterke tilhengere.

-Internett er en viktig faktor for demokratikampen i Iran, kunne Dørum fortelle. Gjennom forskjellige internettkanaler og mobiltelefoner blir det internasjonale samfunnet holdt løpende oppdatert om situasjonen i Teheran og andre iranske byer uten noen form for sensur fra makthaverne. Mobiltelefoner og internett har bidratt til å forsterke presset på makthaverne gjennom usminket informasjonsformidling som har ført til massive støttedemonstrasjoner verden over.

Dørum ble ofte avbrutt av høylytt applaus fra de flere hundre fremmøtte i det han framførte budskapet sitt om viktigheten av mot og vilje til demokrati, også der hvor det ser som mørkest ut.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**