Hvorfor satse på kultur i dårlige tider?

(Foto: Dreamstime.com)

Det er 12 dager siden jeg ble valgt som leder av Kulturstyret for kultur og idrett i Stavanger kommune. Styret er ikke engang konstituert ennå, og vårt første møte er ikke før 25. november. Likevel har jeg fått spørsmålet ved gjentatte anledninger: Hva skal du starte ditt virke med?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Skrevet av Annamaria Gutierrez (V), bystyrerepresentant og leder for Kommunalstyret for kultur og idrett

JeAnnamaria Gutierrez g vokter meg for å utbasunere noe lettvint eller populistisk med en gang. Det kunne ha vært lett av meg å si noe bare for å vise hvilken handlekraftig politiker jeg er. Men jeg vil ikke gjøre det, siden jeg skjønner hvilke utfordringer Stavanger møter de neste årene. Skatteinntektene svikter, sysselsettingen i byen går ned. Utsiktene er dystre.

Rådmannen har lagt fram sitt forslag til Handlings- og økonomiplan på fredag, og den var ikke bare hyggelig lesestoff. Tvert imot. I slike tider blir det viktigere å høre etter, prioritere, legge til rette til de gode debattene i kommunalstyret. Mitt mål i de neste fire årene er å finne de gode løsningene. Det blir tøft. Jeg kan ikke si noe annet. Potten som skal fordeles vil nok ikke øke, og byens befolkning forventer (og fortjener) valuta for pengene.

Hvorfor skal vi satse på kultur og idrett i dårlige tider?

Nettopp da er det ekstra viktig å huske den samfunnsøkonomiske gevinsten av hver krone vi legger i idrett og kultur. Vi må ikke bare se hva det koster, men også hva vi får igjen. Hver kroner vi legger i et idrettslag blir gjengjeldt med mange dugnadstimer. Hver krone vi legger i det frie feltet blir gjengjeldt med produksjoner som ellers ikke ville ha vært mulig å sette opp, og en frilanser får et oppdrag. Hver krone i bredt idrett- og kulturtilbud sparer samfunnet for kostnader i levekår. Hver kroner vi bevilger til festivaler skaper aktiviteter i byen, og ikke minst verdier i reiselivsbransjen, verdier som kommer tilbake igjen i form av skatteinntekter. Hver krone vi legger i å forbedre byens svømmehaller og i svømmeopplæring kan redde liv.

Vi som er politikere skal ikke bare styre kronene og miste helt fokuset på hva dette feltet dreier seg om: Det handler om folks hjerte. Enhver innen idrett- og kulturfeltet har et stort hjerte til sitt lag, til sin klubb, til sitt korps, til sitt kunstform, til sitt eget uttrykk. De skaper de pusterommene vi trenger i vår ellers så grå hverdag. I et folkehelseperspektiv skaper de trivsel, og dermed bidrar aktivitetene til bedre fysisk og ikke minst mental helse. Alle de som brenner for sitt felt har gode argumenter for hvorfor vi må satse på akkurat dem. Og vi politikere må bare høre godt etter.

Det jeg vil starte vårt virke med er akkurat dette: Å høre etter, for så å kunne styre de politiske målene. Selvfølgelig starter verken jeg eller Kommunalstyret for kultur og idrett vårt virke fra null. Vi bygger videre på Stavanger kommune sin rullerende idrettsplan, kulturplan og kulturarenaplan, og hvert styremedlem har sine egne politisk program de skal følge. Historisk sett har Venstre alltid vært et kulturpolitisk tydelig parti og det forplikter.

Med alt dette som ligger til grunn blir vårt mål i kommunalstyret å kjøre gode debatter for å finne fram til de beste politiske løsningene for byen vår. Gode, konstruktive debatter mellom 11 mandater, 11 individer fra ulike partier.

Det er det vi skal starte vårt virke med.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**