Fremskrittspartiet svikter når det gjelder

Fredag 4. januar blei skatteinngangen for 2007 klar. Skatteinngangen endte opp med en nedgang på 0,9 % fra 2006-regnskapet, mot finansdepartementets prognose på 2,3 % vekst.
Deler av dette kompenseres gjennom inntektsutjevningen, men skattetall for landet er ikke klar før midten av måneden.

En slik nedgang i skatteinngangen var varsla fra rådmannen i bystyremøtet 13. desember. Venstre advarte fra bystyrets talerstol mot Fremskrittspartiets lettsindige bruk av penger som ikke finnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Jan Kløvstad nær

Foto: Arendal Venstre

Av Jan Kløvstad, gruppeleder for Venstre i Arendal

For å få budsjettet sitt i balanse, budsjetterte Fremskrittspartiet med 16,7 millioner i økte skatteinntekter for 2007 og i tillegg 8,3 millioner mer i overføringer fra staten enn bystyreflertallet turde satse på. Den varsla fasiten kom altså fredag: med nedgang i stedet for det omtrent status quo flertallet våga satse på.

Fagre løfter med fantasipenger

Våren 2007 var samtlige partier i Arendal bystyre enige om å redusere investeringsnivået dramatisk. Fremskrittspartiets Arne Austenå la fram et budsjettforslag for 2008-2011 som har 21,4 millioner kroner høyere investeringer på ett eneste år enn det både rådmannen, flertallet (Ap, KrF, Venstre og Senterpartiet), Høyre og Sosialistisk Venstreparti mener det er forsvarlig å bruke på fire år! Og sjøl med dette enorme merforbruket var det ikke plass til verken Asdalhall, offentlige toaletter i sentrum eller ishall, eller, eller, eller .

Austenå er en ærlig mann og unnskyldte at Fremskrittspartiet bare hadde laga budsjett for første året. Men han glømte å unnskylde at partiet hadde brukt ufattelig mange fantasipenger på dette ene året.

Enorm pengebruk, men likevel ikke plass til Asdalhall og ishall

Fremskrittspartiet i Arendal ville ikke gi penger til idrettshall på Asdal i sitt eget budsjettforslag for 2008-2011. Men Anders Kylland gikk på talerstolen i bystyret og kritiserte flertallet for å ha utsatt Asdalhallen.

Fremskrittspartiet ville ikke gi penger til ishall verken på Saltrød eller Myra/Bråstad i budsjettforslaget sitt for 2008-2011. Det bør ishallforkjempere merke seg etter hvert som partiet i kjent stil vil gi inntrykk av at det er oss andre som forsinker ishall. Sannheten er at INGEN i bystyret gikk inn for ishall i perioden fram til 2011 da økonomiplanen for 2008-2011 blei vedtatt.

For kuriositetens skyld: Fremskrittspartiet ville ikke gi penger til offentlige toaletter i sentrum i budsjettforslaget sitt for 2008-2011. Men Ingebjørg Godskesen kritiserer likevel "flertallskameratene" for at det ikke er toalett i sentrum i et leserinnlegg om Arendal stasjon noen få dager etterpå.

Budsjettdebatten er sannhetens øyeblikk for lokaldemokratiet. Det er eksamen. Lokaldemokratiets alvor kommer fram en budsjettdag i desember. Det er den dagen seriøse partier tar de virkelige prioriteringene på vegne av innbyggere og ansatte. Det er også den dagen vi må regne med frustrasjoner og også illsinte reaksjoner fra de som ikke fikk sine krav og ønsker oppfylt.

Hvorfor?

I Fremskrittspartiets investeringsbudsjett for 2009, 2010 og 2011 er det bare blanke ark og sikkert rikelig med fargestifter til bruk for alle og enhver. Hva er grunnen til at Fremskrittspartiets åtte bystyremedlemmer (og dessverre også Pensjonistpartiets to) ikke er villige til å prioritere kommunale investeringer og ta ansvar for innsparinger i hele fireårsperioden? Er det redsel for å ta ansvar? Eller er det for å kunne gi et inntrykk av at Fremskrittspartiet er for alt som ikke står i budsjettforslaget deres?

Alle tall som er brukt i denne artikkelen er henta fra møteprotokollen i Arendal bystyre, på www.arendal.kommune.no. Interesserte kan også se video fra bystyredebatten 13. desember og få med seg Fremskrittspartiets budsjettforslag slik partiet sjøl la fram forslaget.

Onsdagspartiet

I skøyteløp kjenner vi begrepet "onsdagsløper". Det er en som lykkes på trening og kan vise seg fram midt i uka, men som svikter når det virkelig gjelder. Fremskrittspartiet er onsdagspartiet i Arendalspolitikken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**