Aladdin-saken opp i kulturstyret

Rådmannen ønsket at formannskapet i dag skulle avgjøre Aladdins videre skjebne. Venstres Dag Vige var uenig og fikk flertallet med seg på at kulturstyret skal vurdere saken i lys av det pågående arbeidet med ny kulturpolitisk strategi. – For Venstre har det vært viktig å få saken vurdert i et kulturpolitisk perspektiv, og ikke bare et økonomisk, sa Vige i dagens formannskapsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Dag Vige Kristiansand

– Kristiansand eiendom lager reguleringsplan for Aladdin-kvartalet med tanke på å bygge flest mulig boliger. For Venstre er det viktig å ta vare på Aladdin og det mangfoldige miljøet med ulike kulturinstitusjoner, som er etablert der, var Dag Viges budskap i dagens formannskapsmøte.

Venstre tok opp Aladdins videre skjebna i bystyrets budsjettmøte i desember. Arbeiderpartiet støttet forslaget den gangen, og bidro til at saken igjen er satt på den politiske dagsorden.

– Etter dagens møte i formannskapet har jeg hatt samtale med kulturdirektøren som kunne opplyse om at saken skal opp i kulturstyret 7. mars. For Venstre har det vært viktig å få Aladdin-saken vurdert i et kulturpolitisk perspektiv, og ikke bare sett ut fra hva en kan få av inntekter ved å selge bygningen, sier Vige.

Huset rommer moderne kinosal til 160 mennesker, kontorfasiliteter, lagerrom og kafelokale. Aladdin er sentralt plassert – mellom Torvet/Markens og Kristiansand kino, Fiskebrygga og Kilden. Dag Vige mener dette gjør bygget til noe spesielt:

– En så sentralt plassert kulturarena må ikke rives og erstattes av leiligheter. Vi trenger en mangfoldig kulturell underskog i tillegg til miljøene i Kilden. Det mangfoldige miljøet i Aladdin en viktig del av dette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**