Venstre-gjennomslag for sykkelplan

Dag Vige og Kristiansand Venstre har lenge kjempet for å få på plass en egen sykkelplan for Kvadraturen. I onsdagens bystyremøte fikk endelig forslaget tilslutning. – Dette står i Venstres program, og nå får vi endelig politisk fokus på syklistene i sentrum, sier Vige.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Forslaget fra Venstre ble fremmet under bystyrets behandling av Kvadraturplanen, og et flertall av bystyrets medlemmer sluttet seg til følgende tekst:

“Det utarbeides egen temaplan for syklister i Kvadraturen”

sykkelbyen mandal

– Fra 2000 til 2009 var det 35 registrerte sykkelulykker i Kvadraturen. Det forteller meg at det er et stort behov for en opprydning og et fokus på de syklende. Og det er mye å ta tak i: Sykkelparkeringen utenfor Sandens er rotete og anlegget ved rutebilstasjonen fungerer ikke. I gjeldende sykkelstrategi er syklister i sentrum gitt minimalt med oppmerksomhet. Det skal det nå gjøres noe med, konstaterer Venstres gruppeleder, Dag Vige.

Venstre, med Vige i spissen, har lenge jobbet for å få et større politisk fokus på syklister. I lokalpartiets program for perioden 2011 – 2015 kan du blant annet lese følgende om sykkelsatsingen i kommunen:

“Vi må bygge ut sykkelveinettet og gi syklister større grad av forkjørsrett ved kryssing av bilveier. Kvadraturen må tilrettelegges for syklister, og det må ytterligere bygges ut sykkelparkering ved trafikknutepunkt utenfor sentrum.”

• Les: Kristiansand Venstres program 2011 – 2015 (pdf)

– Fantastisk å se alle syklene rundt om, men som kommune har vi ikke tatt den økte sykkelbruken ordentlig på alvor. Vi må legge mye bedre til rette. Det er komplett kaos mange steder. Nå må vi satse, sier Vige til Fædrelandsvennen.

Les: Sykkelkaos i Kvadraturen (www.fvn.no)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**