Nasjonal Transportplan, Miljøforlik og Oslopakke 3

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Nasjonal Transportplan, Miljøforlik og Oslopakke 3
Politisk uttalelse vedtatt på Akershus Venstres årsmøte 09.02.2008.

Akershus Venstre mener at gjennomføringen av Oslopakke 3 er avgjørende for en bedring av kollektivtilbudet.

I forbindelse med at Nasjonal Transportplan (NT) for neste periode ble lagt ut på høring, har det kommet fram at Staten i NT ikke oppfyller de kravene som ble forutsatt i forliket mellom Oslo og Akershus i avtalen om Oslopakke 3.

Akershus Venstre mener at gjennomføringen av Oslopakke 3 er avgjørende for en bedring av kollektivtilbudet i hele fylket. Oslopakke 3 er også en vesentlig faktor for at Akershus fylke skal komme i mål i henhold til kravene i klimaforliket som nylig ble inngått.

Regjeringen må endre NT slik at staten kan ivareta sitt ansvar som vedtatt i Oslopakke 3, og sørge for at Akershus og Oslo blir tilgodesett med investeringsmidler på samferdselssektoren, slik at Oslopakke 3 ikke faller politisk.

Øvre Romerike er en region i sterk vekst, og har derfor et økende behov for en utvidelse av kapasitet på eksisterende innfartsparkeringer og øvrig tilgjengelighet til trafikknutepunkter. I Oslopakke 3 ligger 3 mrd øremerket til innfartsparkeringer med tilhørende infrastruktur. Akershus Venstre mener det er viktig at disse midlene fordeles slik at det gir mest mulig effekt i hele fylket/regionen.

Se også de andre uttalelsene fra årsmøtet:
Nei til datalagringsdirektivet!
Klimapolitikk må på skinner!
Kunnskap og kompetanse må styrkes kontinuerlig

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**