Miljøpris til miljøarkitekt

Akershus Venstres miljøpris gikk i år til arkitekt Erik Ask fra Gjerdrum. Erik Ask har holdt på med boligprosjekter i over 20 år, og helhetlig miljøtankegang har stått i fokus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Arkitekt Erik Ask utformer miljøvennlige boliger.

Foto: Bjørg Lien

– Arkitekt Ask står for en banebrytende nytenkning når det gjelder innemiljø og lavt energiforbruk, uttaler Inge Solli på vegne av Akershus Venstre. – Det er med stolthet vi overrekker Akershus Venstres miljøpris til arkitekt Erik Ask.

Energi og innemiljø har stått sentralt, men også matrialbruk har hatt en miljøvennlig profil hos arkitekten. Innemiljøet har blitt forbedret gjennom blant annet bruk av cellulosefiber som isolasjon og andre miljøvennlige og økologiske byggematerialer. Dette fører til at veggene puster og inneklimaet oppleves mer behagelig enn i andre moderne hus.

Her kan du se oversikt over tidligere miljøprisvinnere.

Husene har miljøvennlig oppvarming som blant annet dekkes av jordvarme, biobrensel og solcellepanel. Energiforbruket er nede i 50 kWh. Dagens krav for småhus er 125 kWh. Enegergieffektiviteten er med andre ord svært god. – Energieffektive hus er et av de viktigste miljøtiltakene vi kan satse på, sier Solli. – Det gir store reduksjon i CO2 utslipp.

Akershus Venstres miljøpris deles ut årlig på verdens miljødag. Prisen deles ut til personen eller organisasjoner som har gjort en stor innsats for miljøet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**