2. Kunnskap og kvalitet i videregående opplæring

Kunnskap gir økt konkurransekraft for individ, region og nasjon. Kunnskap er dessuten en forutsetning for et aktivt og engasjert liv, og er grunnlaget for frihet og demokrati. Skolen skal bidra til å gi alle like muligheter, og den skal være med på å utjevne sosiale forskjeller i samfunnet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre vil satse på kunnskap skolen. Les mer om våre kandidater her.

Foto: Gisle Bjørneby 2011

2.2. Kunnskap og læringsutbytte
Fylkeskommunen er ansvarlig for videregående opplæring og fagskoler. Venstre vil ha en skole hvor det er fokus på kunnskap og godt læringsutbytte. Vi vil ha mangfold i opplæringstilbudet, og utvikle et læringsmiljø som kjennetegnes av læringsglede, godt samarbeid og arbeidsmiljø.

2.3. Frihet og selvstyre
Venstre ønsker stor frihet for den enkelte skole til å utvikle sin egenart. Dette ligger i begrepet Temaskole. Hensikten med dette er mindre sentralstyring, sterkere fagmiljøer og større frihet og selvstyre. Venstre mener at skolene skal ha stor frihet til å spesialisere seg innen enkelte fagretninger, og utvikle en bærende idé for skolen. Vi tror skolene blir mer spennende for elever og lærere gjennom frihet og ansvar for egen virksomhet.

2.4. Læreren er nøkkelen til gode resultater
Læreren og skoleledelsen er nøkkelen til at elevene skal oppnå gode læringsresultater. Kompetanseheving for skoleledere og pedagogisk personell må derfor forsterkes med vekt på faglig etterutdanning, herunder innføring av et årlig eller halvårlig kompetanseår der lærere etter et visst antall år kan få permisjon med lønn for å oppdatere sin kompetanse.

2.5. Gjennomføring og frafall
Grunnlaget for å kunne gjennomføre videregående utdanning legges i grunnskolen. Tidlig innsats i forhold til elever i grunnskolen er derfor viktig. Forskning viser at mange av de som ikke fullfører videregående skole kommer dårligere ut på levekårsstatistikker enn de som fullfører skolegangen. De blir tidligere uføre, sliter mer med rus, har dårligere helse og dør tidligere enn andre. Skolen er dessuten en svært viktig arena for framtidsrettet integrering mellom mennesker med forskjellig sosial og kulturell bakgrunn.

2.6. Likeverdig utdanning

Retten til likeverdig utdanning skal være uavhengig av elevers og foreldres økonomi.
Venstre mener at den offentlige skolen skal være bærebjelken i den videregående skolen — men med friskoler som et viktig supplement.

Akershus Venstre vil:

Venstre vil gi alle lærere tid og ressurser til faglig påfyll gjennom systematisk etter- og videreutdanning. Vi vil ha en god skole for elevene, derfor satser vi på læreren.

• At elever og lærlinger skal få faglige utfordringer som er tilpasset deres evner og forutsetninger gjennom hele opplæringsløpet
• At elever og lærlinger i yrkesfaglige utdanningsprogram skal oppleve at de tilegner seg kunnskaper og ferdigheter som er relevante for yrket
• At læring skal stå sentralt på alle nivåer gjennom god opplæring, kunnskapsdeling og utveksling av god praksis
• Videreutvikle ordningen med temaskoler der skolene kan utvikle sin egenart. Hensikten med denne reformen er mindre sentralstyring, større frihet og selvstyre og et bedre tilbud for elevene