Valgkampen utsatt

Av respekt for alle som er berørt av terroraksjonene utsetter vi valgkampen til midten av august. Skoledebattene blir avlyst og erstattet av valgtorg der elevene kan møte politikere fra de ulike partiene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Det er bred politisk enighet om å utsette valgkampen til 15. august.

Alle partier på stortinget har anmodet om at valgkampen utsettes til midten av august. Dette gjør vi av respekt for de drepte, de som er skadet og alle pårørende.

12.september er det kommune- og fylkestingsvalg, og vi håper at så mange som mulig vil bruke stemmeretten. Å stemme ved valg er en demokratisk rettighet som alle bør benytte seg av. Vi kan ikke ta demokratiet for gitt. Det vil bare utvikle seg dersom vi deltar i samfunnsdebatten og står opp for det vi tror på. Mer om hva Akershus Venstre mener finner du her.

Skoledebattene avlyses
— Vi er alle preget av sorgen, sier lederen av Unge Venstre i Follo, Carita Dahle. Av respekt for pårørende og rammede synes jeg det er riktig å avlyse valgkampen for ungdomspartiene, sier hun og legger til at det skal være muligheter for å ta seg en prat med de ulike ungdomspartiene hvis folk ønsker det.

Dahle oppfordrer ungdom til å stemme i år. — Vi må vise at det massakren ønsker å oppnå vil ha en motsatt effekt. Jeg håper at alle vil bruke stemmeretten i år, både ved skolevalget og kommunevalget.

Se også: Et grusomt terrorangrep mot vårt umistelige demokrati

Venstres Hus rammet av bomben
Akershus Venstre har kontorlokaler i andre etasje på Venstres Hus på Youngstorget, sammen med Unge Venstre, Venstres fylkessekretariat i Oslo og Venstres Hovedorganisasjon. Bygningen ligger et knapt kvartal unna der bomben gikk av fredag 22. juli. Mange av vinduene i bygget er blåst inn, og samtlige kontorer er utilgjengelige minimum i et par uker. Venstre er nå på plass i provisoriske kontorer.

Venstres Hus er kraftig rammet av bombeangrepet.

Foto: Christoffer Biong

Et av kontorene i Venstres Hus etter terroraksjonen 22. juli.

Foto: Terje Breivik

Korridoren i Venstres Hus etter terroraksjonen 22. juli.

Foto: Terje Breivik

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**