Solveig Schytz: Innlegg om studentbillett

Etter omlegginga av pris- og sonestrukturen til Ruter og NSB i fjor fikk nesten alle reisende en stor reduksjon i månedskortet,- unntaktet er studentene som reiser over tre soner, som fikk økt billettpris, og årsaken er at studentrabatten ved omlegging av pris- og sonestrukturen ble gjort avhengig av hvor mange soner man reiser i.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

 Studenter har en stram økonomi; over mange år er bevilgningene til studentene svekket , samtidig som det har blitt langt dyrere å bo og leve i vår region, sa Solveig Schytz fra talerstolen under dagens fylkesting.

Studenter har en stram økonomi; over mange år er bevilgningene til studentene svekket , samtidig som det har blitt langt dyrere å bo og leve i vår region, sa Solveig Schytz fra talerstolen under dagens fylkesting.

Venstre vil gjerne takke studentstyret i Ås for at de har tatt opp denne saken.

Etter omlegginga av pris- og sonestrukturen til Ruter og NSB i fjor fikk nesten alle reisende en stor reduksjon i månedskortet,- unntaktet er studentene som reiser over tre soner, som fikk økt billettpris, og årsaken er at studentrabatten ved omlegging av pris- og sonestrukturen ble gjort avhengig av hvor mange soner man reiser i.

Venstre mener at studentene fra Ås har rett i at det er urimelig at denne gruppen har fått økt pris etter omleggingen. Det er uheldig at de skal betale mer, og det hjelper ikke for studentene at de fleste andre i vårt fylke har fått billigere billetter og bedre kollektivtilbud. Det vil Venstre gjøre noe med.

Studenter har en stram økonomi; over mange år er bevilgningene til studentene svekket , samtidig som det har blitt langt dyrere å bo og leve i vår region.

Venstre er glade for å ha tatt initiativ til og bidratt til viktige grep for en bedre kollektivtrafikk i Oslo- og Akershus, bl.a strukturelle grep som sørget for at vi fikk selskapet Ruter,- og grepet som ble tatt i fjor høst: en ny og forenklet pris- og sonestrukture som gjør at prisen på månedskort for det aller fleste reisende har gått vesentlig ned. Det har vært viktig for Venstre å bidra til å gjøre kollektivtilbudet både billigere og med flere avganger. Det har vi lykkes med: Økningen i Ruters driftstilskudd fra Akershus fylkeskommune har økt dramatisk siden 2007, og trafikkveksten i kollektivtrafikken har vært stor: 10% i året de siste åra. Vi vet imidlertid at det vil bli krevende å fortsett økning i åra som kommer; det er fortsatt noen år til økt jernbanekapasitet er på plass, og vi må i åra som kommer fokusere på økt busskapasitet. En hovedutfordring blir å sørge for utvikling av gode kollektivknutepunkt og nok kollektivfelt slik at bussen slipper fram,- og ikke blir stående i kø.

Venstre vil være ærlige på hva som er mulige å få til. Hvis fylkestinget ber Ruter om å endre prisen på studentkortet fra 01.01.2013 slik Ås-stundentene ber om vil dette medføre et inntektsborfall på 33 mill NOK per år, og Venstre er bekymret for at resultatet kan bli at Ruter må kutte i avganger eller øke billettprisene for andre kunder og på den måten gjøre tilbudet dårligere.

Dessuten er endringer i pris- og sonestrukturen ikke opp til Akershus Fylkeskommune alene. Vi er også avhengige av at NSB og Ruter blir enige.

Venstre skal gjøre alt det vi kan for å redusere studentprisen, men vi er nødt til å se på hvilke økonomiske konsekvenser det vil ha og hvor vi eventuelt skal ta pengene fra. Den nye pris- og sonestrukturen har nå vart i ett år, og i løpet av vinteren skal den nye pris- og sonestrukturen evalueres. Billettprisen for studenter som reiser over tre soner blir en viktig sak å ta med inn i evalueringen.

Venstre vil gjerne takke studentstyret i Ås for at de har tatt opp denne saken, og for alt engasjementet. Vi kommer til å sørge for at den blir tatt opp når vi skal evaluere pris- og sonestrukturen i vinter; vi mener at det er den mest ansvarlige og realistiske måten å gjøre dette på.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**