Nes Venstre deltar i Olabilløp

Lørdag 1. juni kl 11:00 stiller Nes Venstre med egenkonstruert olabil i olabilløpet som arrangeres av Årnesdagene. Team Venstre har i all hemmelighet laget en ekte “Reodor Felgen bil” som vakte stor oppsikt allerede under prøveturene sist søndag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

På lørdag kan du se Team Venstres Olabil og Øystein

På lørdag kan du se Team Venstres Olabil og Øystein “Speedy Smidt” gjøre rent bord i olabilløpet på Årnesdagene.
Foto: Åse Birgitte Skjærli

Team Venstre stiller med flunkende nykonstruert og gjenvunnet olabil i lørdagens løp ned Kirkebakken. Bilen er konstruert av ingen ringere en sjefsingeniør Hans Østvold, som har utviklet bilen fra den minste eiken til selve styringssystemet.

Gjenbruk en selvfølge
For et miljøparti som Venstre er det en selvfølge at bilen skal konstrueres av deler som er gjenvunnet. Konstruktør Hans Østvold var svært opptatt av at konstruksjonen måtte være stabil og rulle lett. I tillegg var Østvold, som jobber i Avinor, opptatt av å vurdere luftstrømmene. Testturene på søndag viste at Østvold absolutt hadde lyktes med sin konstruksjon, kun noe finjustering må til før lørdagens løp. Han vil ikke avsløre detaljene i konstruksjonen av frykt for konkurransen.

Olabil- det miljøvennlige alternativet

-I tillegg til EL- bilen som Nes Venstre i flere omganger har hatt fokus for å legge til rette for i kommunen, er vel olabilen den mest miljøvennlige bilen vi har. Selvfølgelig må vi som er et miljøparti eie en slik bil, uttaler nestleder i Nes Venstre Åse Birgitte Skjærli. Bilen gir svært lite utslipp i bruk, og så lenge den er produsert av gjenvunnet materiale er det jo heller ingen utslipp å regne med under produksjonen. – Vi i Nes Venstre vil gå inn for eget olabilfelt langs kommunale veger i framtida, muligens i sambruk med sykkel, sier Skjærli.

Smidt som 1. sjåfør
Leder av Nes Venstre var det naturlige valg som team Venstres 1. sjåfør. – Han er jo vant til å styre, uttaler en anonym kilde i partiet. Øystein “Speeedy” Smidt stiller til start i korrekt verneutstyr- hjelm. Forøvrig er det rutine fra barnsben som sørger for å få ham trygt ned Kirkebakken. Olabilen er utstyrt med bremser på begge bakhjul om farten skulle vise seg å bli i høyeste laget.

Raja stiller med heiagjeng

Hele Akershus Venstre med Abid Raja i spissen ankommer i buss for å få med seg olabilløpet og heie frem Øystein Smidt. Dette legger selvfølgelig et visst press på “Speedy Smidt”, som virker tilsynelatende uberørt av det hele. – Bare hjulene går rundt skal det nok gå bra, avslutter Smidt.

Se video av prøveturen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**